-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Vinterdekk-utvikling i 90 år
Vinterdekket feirer visstnok sitt 90-årsjubileum denne høsten. I alle fall ifølge Nokian Tyres, som hevder de oppfant «verdens første vinterdekk» i 1934. Men stadig må de fortsette å gjenoppfinne det, for å møte kravene til moderne kjøretøy og sjåfører, samt skiftende føreforhold.
De fleste oppfinnelser starter med et behov. Et problem som skal løses.
I tilfellet vinterdekk var det den harde nordiske vinteren som gjorde at finske Nokian Tyres begynte å utvikle dekk som skulle takle forholdene på produsentens hjemmebane.
Påstanden fra Finland om at før deres innovasjon «fantes ingen dekk som egnet seg for vinterkjøring» virker sannsynlig nok, den, men vi skal ikke gå god for utsagnet uten forbehold.
For, som kollega Jon Winding-Sørensen pleier å si om alle som påberoper seg å være først eller størst: «det er alltid noen som har vært førstere eller størstere».
Vet du om noen som produserte vinterdekk før 1934? Send oss et tips.
Lastebildekk først
Åkke som var Nokian tidlig ute. De første vinterdekkene deres het Kelirengas, eller «Vær Dekket» på norsk, og var hovedsakelig utviklet for lastebiler.
De «vanlige» dekkene den gangen hadde en glatt overflate og krevde kjettinger for å få grep på vinterføre.
Vinterdekket derimot fikk et grovt mønster for grep og trekkraft, og mønsteret var også designet åpent nok til å rense seg selv for snø under kjøring, noe som muliggjorde en tryggere reise på vinterveier.
To år etter at vinterdekket for lastebiler så dagens lys, ble en ytterligere forbedret design spesielt for person- og lette varebiler introdusert. Lumi-Hakkapeliitta, eller Snø-Hakkapeliitta på norsk, het disse.
For å møte kravene til glatte veier, forårsaket av det økte antallet kjøretøy og brøyting, hadde Lumi-Hakkapeliitta små sugekopper for å forhindre at det skled på isete overflater.
Innovasjonen startet en revolusjon innen vinterkjøring: plutselig kunne mye mer oppnås langt tryggere, uavhengig av været.
På begynnelsen av 1960-tallet ble pigger introdusert i designet, og skapte enda en innovasjon for sikker vinterkjøring.
Stadig utvikling
Vinterdekk som et av de viktigste sikkerhetsutrustningene for vinterkjøring er like relevant i dag som det var for 90 år siden.
Vinterdekkene er fremdeles runde og svarte, men der stopper nok også likhetene.
Det moderne vinterdekket inneholder en blanding av omtrent 100 forskjellige råmaterialer, omtrent tre ganger mer enn vinterdekket på 1930-tallet, inkludert både fornybare og resirkulerte råmaterialer.
– Vinterdekket lærte oss at vi kan skape sikkerhet ved å ligge i forkant av utfordringene. Etter hvert som verden fortsetter å endre seg, gjør også utfordringene det. I disse 90 årene har værforholdene endret seg, nye materialer har blitt innovert, og produktutviklingen har tatt store skritt mot å skape mer og mer bærekraftige dekk, sier Teemu Soini, VP for Innovasjon og Utvikling i Nokian Tyres.
Krever ulike vinterdekk
Det moderne vinterdekket bygger på tiår med produktutvikling og innovasjonsarbeid.
Kontinuerlig testing under virkelige vinterforhold, for eksempel ved testanlegget i finsk Lappland, sikrer at dekkene skal fungere under alle forhold.
– Ulike kjøreforhold krever forskjellige typer vinterdekk, ettersom vinterforholdene varierer sterkt avhengig av området og dets klima: i Sentral-Europa er vinteren mer regnfull, mens veiene i Skandinavia er dekket av snø eller is. Derfor tilpasser Nokian Tyres sine vinterdekk etter forholdene i området de er ment å kjøres i, sier Marko Saari, VP, Product Management fra Nokian Tyres.
I tillegg til de varierende vinterkjøreforholdene påvirker utviklingen innen kjøretøyteknologi utviklingen av vinterdekk.
– For eksempel må dekk til elbiler bære tyngre last på grunn av batteriets ekstra vekt og umiddelbart reagere på det høye dreiemomentet til disse bilene. Vårt utgangspunkt er at alle våre produkter gjør kjøringen trygg uansett hvilken bil du kjører. Testing har vært nøkkelen for å sikre dekkytelsen for å møte behovene til moderne sjåfører, sier Saari.
Nokian Tyres produserer vinterdekk for det nordiske markedet og for Nord-Amerika i fabrikken i Finland, og dekk for Sentral-Europa vil bli produsert i fabrikken i Romania.
LES OGSÅ:
-
Kunstig intelligens i flåtestyringen
-
Skal fornye 80 prosent av sine lastebildekkserier
-
– Rask og effektiv hjelp er avgjørende
-
Utvider med «ny» profil
-
– Dekkene må tåle større forandringer
-
Når dekk blir en tjeneste
-
Firestone med nye «ekstreme» vinterdekk
-
Fornyer én dekkserie og kutter ut andre
-
Bridgestone byr på Enliten
-
Ny start for klassisk mønster