-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Daimler Buses med større ambisjoner
Se bort fra korona-årene og Daimlers bussdivisjon har tjent gode penger hvert år siden 2014. Nå vil de tjene enda bedre.
I fjor solgte Daimler Buses 26.000 biler. Det tilsvarer en
økning på ni prosent, og gjør blant annet at de fremdeles kaller seg verdens
største bussprodusent.
De omsatte for 4,6 milliarder Euro som er en økning på solide 25 %. Av det satt de igjen med et resultat på 214 millioner Euro.
Det betyr en driftsmargin på 4,7 % - vesentlig over de 0,4 prosentene de klarte i 2022.
Og dermed fikk buss-sjefen, Till Oberwörder, blod på tann.
Ved fremleggelsen av årsresultatene sa han at han ville øke driftsmarginen. Først til åtte prosent, og så - nærmere 2030-tallet når markedet har utviklet seg mer positivt - ville han legge listen på ca. 9 prosent.
Det er spesielt det økende kravet til utslippsfrie busser i nærtrafikken som gjorde at han denne gangen snakket om de kommende årene som «bussens ti-år».
- Sjansene for å vokse er gode, sa han, -og den skal vi utnytte best mulig for oss og våre kunder.
Daimler har solgt elektriske bybusser siden 2018. Fra midten av dette tiåret kommer langrutebusser, og en gang før 2030 har de også turbussene sine klare. Blant annet en turbuss spesielt utviklet for det amerikanske markedet.
Men noe konkret mål for salg av elektriske busser ga han ikke. Han nøyde seg med:
- Vi er markedsledere, og det akter vi å fortsette å være.
Men han forlot selvfølgelig ikke temaet uten å snakke om både myndighetenes støtte og kravet til ladeinfrastruktur.
Siden elbusser fremdeles koster dobbelt så mye som dieselbussene er stykktallene fortsatt lave. Av de snaut 8.000 batterielektriske bussene som ble solgt i verden i fjor, var det bare ca. 500 som endte i Europa, ble det sagt.
LES OGSÅ:
-
Styrker laget med to nye selgere
-
Ruter sier de har lært: – Vi skal levere bedre den kommende vinteren
-
eIntouro: Opptil 500 kilometer på én lading
-
Bestilte 76 elbusser som aldri kom - nå har Nobina byttet leverandør
-
Disse må byttes innen nyttår
-
Unibuss kjøper ny ladeløsning: «Skal sikre pålitelig drift, selv under de tøffeste vinterforholdene»
-
Solaris tar grep for å styrke posisjonen i flere land - Sverre Skaar skal lede arbeidet
-
Det hjelper å vite hva man snakker om
-
Lekker snuteveteran
-
– Dekkene må tåle større forandringer