-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota utvider Stellantis-samarbeidet – kommer med ny stor varebil
Den nye varebilmodellen fra Toyota som kommer i 2024 blir en femte variant i søskenflokken som fra før inkluderer Citroën Jumper, Fiat Ducato, Opel Movano og Peugeot Boxer. Legg til at bilen også lyder navnet Ram ProMaster i USA, og du er oppe i seks.
Det kommer neppe som noen overraskelse at Stellantis N.V. og Toyota Motor Europe N.V. (TME) denne uken kunngjorde utvidelsen av konsernenes eksisterende partnerskap.
Den nye avtalen innbefatter en ny stor varebil med Toyota-logo på - inkludert en batterielektrisk versjon.
Da EUs konkurransemyndigheter skulle vurdere sammenslutningen av daværende Fiat Chrysler Automobiles (FCA) og PSA til et felles Stellantis var bekymringen at gruppen ville bli for stor på varebiler.
Dette ble løst ved å la Toyota – som allerede fra 2012 var inne i varmen og bygget sin Proace på Fiat/PSA-basis – få en større andel av den totale varebilproduksjonen. Dermed fikk FCA og PSA lov til å smelte sammen i Stellantis.
Det er fortsettelsen på dette vi ser nå.
Den nye Toyota-modellen blir den tredje karosseritypen de benytter fra Stellantis-menyen, etter Proace og Proace City, og skal etter planen markedslanseres i 2024.
Dermed kan også Toyota fremover skryte av «et komplett utvalg av lette nyttekjøretøy» i de tre store kassebilsegmentene, i tillegg til pickupen Hilux, og dette er første gang i Europa at det japanske merket opererer i segmentet for de største kassebilene.
Stellantis vil forsyne TME med den nye modellen for salg i Europa med Toyota-logo.
I likhet med de øvrige Europa-variantene av bilen vil også denne bli produsert ved Stellantis’ fabrikker i polske Gliwice og italienske Atessa.
Nå fremstiller Stellantis og Toyota naturligvis dette som en ny bilmodell. Hvor ny den faktisk blir gjenstår å se, men dersom den skal bygges på dagens Stellantis-plattform blir den ikke veldig ny – om man begynner å gå den etter i sømmene.
Plattformen ble lansert for 16 år siden (18 år når Toyotaen kommer på markedet), i 2006.
Selvsagt har daværende Fiat og PSA, og nå senere Stellantis, modernisert og ansiktsløftet modellene i flere omganger – men selve grunnstammen begynner å dra på årene.
Samtidig er det grunn til å anta at Stellantis vil la plattformen leve i en del år til, ettersom de i senere år har investert betydelig i nettopp å modernisere og ikke minst elektrifisere den «gamle» Fiat/PSA-plattformen.
Det er i alle fall ikke offentlig kjent at de skal komme med noen «fra-grunnen-av-ny» plattform innen 2024, men ifølge drive.com ryktes det en betydelig ansiktsløftning i dette momentet.
Her i Norge er importøren av Stellantis-merkene, Bertel O. Steen, tydelige på at det er Fiat-versjonen Ducato de satser mest på i dette segmentet, blant annet fordi denne tilbys med automatgir og den elektriske versjonen «bygges på en smartere måte» enn søsknene.
– E-Ducato bygges på en smartere måte enn søsknene. Selve «skallet» produseres på fabrikken i Atessa, så sendes det til Mirafiori-fabrikken i Torino for montering av drivlinje. Tilsvarende Boxer, Jumper og Movano bygges komplett ferdig med forbrenningsmotor i Atessa, før de sendes til konvertering til eldrift i Tyrkia. Måten Fiat løser dette på fremstår som en bedre total-løsning, har Stein Pettersen, PR- og informasjonssjef for Stellantis Norge, tidligere uttalt til YrkesBil.
Det er nok grunn til å anta at også de elektriske versjonene etter hvert skal bygges etter samme oppskrift, og at Toyota-modellen også vil følge denne.
Stellantis-sjefen, Carlos Tavares, er på sin side tydelig på målsettingen:
– Denne avtalen styrker vårt lederskap i EU30 for lette kjøretøyer og kjøretøyer med lav utslipp og flytter oss et skritt nærmere å realisere vårt Dare Forward 2030-mål om å bli den ubestridte globale lederen av lette nyttekjøretøyer, når det gjelder teknologi, produksjon, markedsandel og lønnsomhet, uttaler