-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
– 2022 blir tøffere enn 2021
17 år har gått siden Toyota sist regjerte det norske varebilmarkedet. I 2021 lå de an til å gjenerobre tronen – helt til Volkswagen tok innersvingen i romjula. Hans-Petter Bakken, nyttekjøretøyansvarlig i Toyota Norge, lover kamp til døra også i 2022.
– Da jeg så registreringstallene i januar 2021 tenkte jeg at det var veldig gøy å være tilbake helt i toppen, og så tenkte jeg det ville bli spennende å se hvor lenge det kom til å vare. Men så gikk månedene og det bare fortsatte. Vi må bare innrømme at det var litt «indremedisin» i det å være i toppen gjennom hele året, sier Hans-Petter Bakken, nyttekjøretøyansvarlig i Toyota Norge.
– Så røyk førsteplassen nærmest på målstreken. Hvordan oppleves det?
– Det var selvfølgelig litt kjipt å ryke siste uken, når vi hadde vært i tet i 51 uker.
– For ett år siden hadde dere mål om 13 prosent markedsandel i 2021, men den endte jo godt over 20 prosent. Hva var det du ikke forutså?
– At vi skulle få dominere det elektriske segmentet så til de grader.
– Vi har hatt bra tilgang på biler, og det har blant annet å gjøre med at Toyota Norge har vært et sentralt land inn i Toyota Motor Europe (TME) med tanke på elektriske biler de seneste årene. Vi har vært et slags elbil-laboratorium for TME. Derfor fikk vi prioritet fra dag én, da Proace Electric ble introdusert på slutten av 2020. De første månedene med produksjon ble satt av til Norge og Nederland, de to landene hvor det virkelig var behov for bilen. Dermed fikk vi en flying start, sammenlignet med andre merker som tydeligvis har måttet fighte mot noen andre store land i Europa.
– For at FCA og PSA skulle få danne Stellantis sammen, krevde EU at de to aktørene samlet måtte bli mindre dominerende i varebilmarkedet. Stellantis løste det ved å gi økt produksjonsvolum til samarbeidspartneren Toyota. Men du sier altså at prestasjonene deres i Norge i 2021 ikke er et resultat av EU-føringene?
– Det er primært i CDV-segmentet, altså de små varebilene, at EU-kommisjonen har vært inne og gitt noen klare føringer fordi det er der Stellantis er mest dominerende. I MDV-segmentet er konkurransen i Europa betydelig større, så dette segmentet er ikke en del av EU-føringene. Og det er i dette segmentet, med Proace Electric, vi har hatt størst økning i 2021.
– I CDV-segmentet har Toyota vært en helt ny aktør, etter at vi fikk Proace City – som også ga oss et løft i fjor. Proace City Electric fikk vi først på tampen av 2021 så den ga ikke de store utslagene.
– Så når Proace City Electric-produksjonen kommer i gang for fullt vil Toyota Norge få enda bedre tilgang på biler?
– Vi vet i alle fall at også på den modellen har vi prioritet, sammen med Nederland – og et par andre land. Men det gjelder kun noen få måneder i starten, så kommer de andre store landene i Europa i bølge to i 2022.
– Har den gamle storhetstiden for Toyota varebiler i Norge, med Hiace-suksessen, også noe å si for at dere nå blir prioritert?
– Det har ikke blitt uttalt, men det er klart at Hiace var utrolig tungt eksponert i det norske markedet. Det var dramatisk for oss i 2012 da modellen forsvant.
– Da Proace-kapittelet startet ble det kanskje litt stemoderlig behandlet, og det var ikke bare tommel opp fra alle som hadde hatt stor suksess med Hiace. Nå har vi mange nye folk som ikke har noe forhold til Hiace og de ser virkelig potensialet i de nye produktene.
– Kundene var også skeptiske til å gå fra Hiace til Proace, men har etter hvert funnet ut at de nye produktene er veldig bra – særlig etter den seneste oppgraderingen i 2016. Det er gøy å se at Proace er nummer to i MDV-segmentet og nummer to blant alle varebiler i Norge. Hvem hadde trodd det for syv-åtte år siden.
– Hva med kundene, er det også tidligere Hiace-kunder?
– Ja, det er også litt morsomt. Vi har fått inn en del nye kunder, som tidligere har kjørt Hiace men som i noen år nå har vært over hos andre merker. Mens konkurrenter har hatt leveringsutfordringer og vi har vært leveringsdyktige, har vi konvertert mange gode gamle kunder som forlot oss da Hiace gikk ut av sortimentet.
– Hvor viktig er varebilspesialisering hos forhandlerne?
– Vi har gått fra 13 til 28 Toyota Professional-sentere på to år. Det betyr at mange flere i organisasjonen har jobbet med varebil enn for to år siden, og kan jobbe proffere og bredere mot målgruppen. Dette er også en av suksessfaktorene, det er ikke bare produktene i seg selv. Alle forhandlerne selger varebil, men Professional-sentrene står for cirka 75 prosent av varebilsalget.
– Hvor opptatt er elbilkundene av Enova-støtte?
– Støtten til Proace Electric ble halvert, slik at den er nede i rundt 25.000 kroner. For Proace City Electric er den nede i 11.000-12.000 kroner. Mange har vært opptatt av støtten tidligere, men når det ikke er flere kroner enn nå så er det ikke en like viktig faktor som i starten.
– Er det manglende firehjulsdrift eller manglende rekkevidde som er mest brukte begrunnelse fra de som nå ikke velger elektrisk Proace?
– Rekkevidde er nok det som går igjen oftest. Samtidig er firehjulsdrift-andelen i deler av det norske varebilmarkedet er tradisjonelt skyhøy, men nå opplever vi at det har blitt en helt ny vurdering av dette blant mange kunder. De ser mer på hva som er det reelle behovet, særlig de som vurderer elektrisk – for der finnes det i dag ingen med firehjulsdrift.
– Er det ny og større motor som sørget for Hilux-seier i pickupsegmentet?
– Ja, vi konkurrerte bare i halve segmentet med Hilux inntil vi fikk på plass et større motoralternativ i 2021. Hilux ble en kjempesuksess i fjor, som vi skal videreforedle.
– Når får vi se den elektriske pickupen Toyota viste før jul?
– Vi vet lite om konseptet foreløpig, men interessen fra potensielle norske kunder meldte seg med en gang konseptet var vist frem – så det er åpenbart et betydelig potensial. Om den er aktuell for Norge og eventuelt når, vet vi ikke, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.
– Hva med Toyotas tunge kjøretøy på hydrogen – dere har tidligere nevnt bussen som interessant?
– Vi ser stadig på dette og ønsker å få en demonstrasjon av en hydrogenbuss i Norge i løpet av 2022. En buss som bygges av portugisiske Caetano, med brenselcelle fra Toyota. Det er en type bybuss som nå er i salg i Europa, og som vi ser det kan være interessant å se på for enkelte byer i Norge. Toyota Norge er i første omgang med for å fasilitere og starte prosessen. Litt gøy er det jo også at norske Hexagon er leverandør av trykktankene for hydrogen til bussen.
– Hva er varebilambisjonene for 2022?
– Det hadde jo vært gøy å klare å levere på det samme nivået et år til. Samtidig skjønner vi at det blir vanskelig å se 20-tallet på markedsandelen også i 2022, for leveringssituasjonen vår har vært en stor fordel – og vil selvsagt ikke fortsette evig. 2022 blir tøffere enn 2021, sier Hans-Petter Bakken.