-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
- Vi har alltid likt å være først
Oslobuss har fått levert den første av fire nye Scania turbusser med flytende biogass (LBG) som drivstoff. Med disse bussene vil Oslobuss smykke seg med tittelen «utslippsfrie».
Oslobuss har vært langt fremme i skoene når det gjelder å ta i bruk nye løsninger tidligere også, de.
Blant annet husker vi den første batterielektriske turbussen deres for fire år siden. Planene om nytt bussdepot med en rekke ladestasjoner likeså.
Denne gangen er det altså nye turbusser som kjører på flytende biogass som er i vinden.
Først i Norge
De nye turbussene fra Scania er bygget hos Irizar i Spania.
Bussene er de første som leveres i Norge med Scanias 13-liters gassmotor (OC13) med 410 hestekrefter og flytende biogass som drivstoff. Denne kombinasjonen hevder importøren gir «høy komfort, stor kraft og lang rekkevidde, samtidig som den er utslippsfri».
Bussene de nå får levert, er 14 meter lange med 57 passasjerseter i
tillegg til sjåfør og guide.
Leverings-utfordringer
Målet til Oslobuss er å bli utslippsfrie i år. Med de nye gassbussene fra Scania vil de nå den målsetningen. Planen var å være utslippsfrie fra nyttår, men leveringsutfordringer på de nye gassbussene gjorde at planen måtte forskyves litt.
Oslobuss sin flåte spenner fra 16 seters minibusser og opp til de nye store Scania-bussene med 57 seter. Etter at alle de fire gassbussene er tatt i bruk, vil de ha fire biogassbusser, mens de resterende 18 er batterielektriske.
- Disse bussene bruker ikke engang diesel til Webasto-en. Vi utfordret fabrikken og har fått også tilleggsvarmerne med biogass. Det var viktig for oss, sier Busch Iversen.
Lang rekkevidde
De nye gassbussene med flytende biogass har en rekkevidde på om lag 1000 kilometer. Gasstanken på 730 liter er plassert under bussen på førersiden.
Oslobuss startet opp i 2002 med én buss, og i 2012 fikk de sin første Scania touring. En periode kjørte selskapet kun busser fra Scania. Oslobuss har også vært den største enkeltkunden på touringbusser fra Scania i Norge.
De nye 14 meter lange bussene er bygget med universell utforming. Det betyr egen rullestolheis montert over drivakslingen i tillegg til tilpassede innfestinger inne i bussen for rullestol. Disse kan brukes ved å fjerne en stolrekke som sitter på hurtigfester.
LES OGSÅ:
-
– Alt er tilrettelagt for yrkessjåfører
-
– Ikke dette vi trengte nå som det endelig har løsnet for biogass
-
Entreprenør: – Generaltabbe å sidestille elektriske lastebiler og de med gassmotor
-
– Vi skal åpne fire-fem nye biogass-stasjoner hvert år fremover
-
– Nå må vi bruke den teknologien vi har, der det fungerer