-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Forrige gang Lunds Tivoli kjøpte en fabrikkny lastebil, var det en Scania-Vabis 55
Den eldste bilen de nå pensjonerer, er denne 143'n fra 1992
Nå gleder fjerde generasjons tivoli-eier, Aasmund Lund, seg til å ta i bruk 15 nye lastebiler
Tivoli-biler utenom det vanlige
Utstyrsparken i Tivoli-bransjen er morsommere enn i de fleste andre bransjer. Men lastebilparken er ofte ikke det som gjør størst inntrykk. Nå setter Lunds Tivoli en ny standard,
Lunds Tivoli på Ålgård utenfor Stavanger har holdt det gående i 129 år.
For 28 år siden overtok Aasmund Lund, fjerde generasjon, familiebedriften som ble startet av oldefaren Haakon Lund i 1895.
Da Aasmund overtok, omsatte tivolidelen av konsernet for 15 millioner kroner.
Fjorårets sesong endte med en omsetning på 107 millioner på samme del av virksomheten, mens hele konsernet har hatt en omsetning mellom 350 og 450 millioner de senere årene. Det største arrangementet de har, er Jul i vinterland i Spikersuppa i Oslo.
Store investeringer
I løpet av de siste tre årene har Lunds Tivoli gjort sine største investeringer noensinne, på totalt 180 millioner kroner.
15 nye lastebiler fra Scania er også en del av investeringen for fremtiden, fremgår det av en pressemelding fra Norsk Scania.
Tidligere har Aasmund Lund kjøpt 10-12 år gamle lastebiler som allerede har hatt et langt liv på veien bak seg. Nå har de satt en helt ny standard for sine lastebiler.
Når sesongen starter for fullt nå i slutten av april, er 15 av de 22 lastebilene som flytter Lunds Tivoli fra sted til sted, helt nye.
- Sist gang Lunds Tivoli kjøpe en ny lastebil var en Scania 55, forteller Aasmund Lund til YrkesBil.
Det var ikke i fjor, for å si det sånn. Scania-Vabis L55 ble produsert mellom 1959 og 1968.
Han opplyser samtidig at den eldste bilen de nå skal pensjonere er en 1992-modell Scania 143.
Investeringen i 15 nye lastebiler lar seg angivelig ikke regne hjem økonomisk. Likevel mener Aasmund Lund det er helt nødvendig.
- For oss var dette det eneste riktige. Det handler om arbeidsplassen til våre ansatte, fremkommelighet, sikkerhet og miljø, sier Lund.
- Det er også en miljøfaktor å ha biler og utstyr som varer. Planen er å nedskalere bilparken noe fra dagens nivå og bytte de resterende lastebilene i løpet av de nærmeste årene.
10.000 kilometer i året
Den omreisende delen av Lunds Tivoli besøker rundt 30 steder i Norge i løpet av sesongen. Det er de største byene og arrangementene hvor tivoliet blir satt opp. I fjor var det 4,5 millioner gjester som besøkte Lunds Tivoli. Sesongen strekker seg fra midten av april og til midten av januar.
Selv om det er mange forflytninger og steder som besøkes hvert år, går ikke lastebilene mer enn rundt 10.000 kilometer hver sesong. Når tivoliet er ute på veien, er det mellom 33 og 55 mennesker som er på jobb for Lunds Tivoli. På de største arrangementene leies det inn ansatte så de runder 100 mennesker på jobb.
Den største attraksjonen som flyttes rundt, er det nye pariserhjulet. Det er alene seks vogntoglass, hvor tre av lassene har en totalvekt på rundt 65 tonn. Dette pariserhjulet er det største som kan transporteres på vei, og det krever at utstyret er i orden.
Reglene er faktisk så spesielle at hvis hengerne skal kjøres med på dagtid, er det krav om at de skal kontrolleres på bremsetester. Hvis de skal kjøres med kun nattestid, er ikke dette et krav.
- Vi skulle ønske det var mulig å registrere alt utstyret vi har. Det hadde gjort det enklere for oss også når det gjelder finansiering, sier Aasmund Lund.
Han er opptatt av at de skal ha utstyr som skal være best i bransjen. Derfor har Lunds Tivoli i alle år hatt en full gjennomgang av bremser på alle sine hengere. Selv om det ikke har vært et lovkrav.
Har eget verksted
Alle bilene har 13-liters motor med Super-drivlinjen. Alle bilene har R-hytte med normaltak. Det er flest biler med 460 hestekrefter, mens resten har 560.
Lunds Tivoli har eget verksted som skal ta deler av vedlikeholdet. Likevel er det Scania som skal ta tyngre vedlikehold og EU-kontroller på bilparken og hengere i de periodene Tivoliet ikke er ute på veien
LES OGSÅ:
-
– Alt er tilrettelagt for yrkessjåfører
-
Serieproduksjonen starter i 2025 - men her får vi prøve MANs nye eTruck på norsk vei
-
Første lastebiltest fra Euro NCAP: Her er resultatene
-
Satser på mer gjenbruk av olje
-
Scania vurderer andre batterileverandører for å komme ut av Northvolt-floken
-
Ny sjef for Mercedes-Benz Trucks
-
Ser økende trend innen sikkerhet
-
Oslo kommune med støtte-finte: – Enova svekker tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål
-
Ferrari oppgraderer lastebilparken
-
Har gitt støtte til 1.800 ladepunkter - nå er det slutt