-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Einride sliter – blant annet med gjeld til Petter Stordalen
Det svenske transport-tech-selskapet Einride skulle erobre verden - inkludert Norge - med førerløse «transport-Pod'er» og avanserte logistikkløsninger. Nå har selskapet sin fulle hyre med å kutte kostnader, skaffe penger og beholde nøkkelpersonell.
Etter milliardtap og en konto for risikokapital som er tilnærmet tom, skal Einride nå ha betydelige finansielle problemer, ifølge flere svenske og europeiske nyhetsmedier.
«Einride trekker i håndbremsen - 'Trenger å tilpasse ekspansjonshastighet og organisering'», lyder tittelen hos nyteknik.se, som skriver at Einride siden starten i 2016 har hentet tre milliarder svenske kroner til å finansiere utvikling og vekst.
Samtidig har likviditetsproblemene hopet seg opp, og i 2023 skal Einride ha rapportert et tap på 1,3 milliarder svenske kroner, skriver trans.info.
Den svenske næringslivsavisen breakit.se skriver at flere personer i Einrides ledergruppe har sluttet eller er i ferd med å forlate det pressede transportselskapet.
«Einride bekrefter samtidig at en eller annen form for finansieringsløsning er på plass. Men en stor regning ligger fortsatt ubetalt hos Kronofogden (tilsvarende Namsfogden i Norge, red. anm.) – en gjeld til den norske hotellmagnaten og investoren Petter Stordalen», skriver avisen. YrkesBil er ikke kjent med størrelsen på beløpet Einride skylder Stordalen.
tungt.no var første norske medie som siterte de svenske mediene om Einrides økonomiske uføre.
I august skal Einride-gründer Robert Falck ifølge Bloomberg ha sendt et brev til investorer der han ba om minst 20 millioner dollar for å sikre kortsiktige finansieringsbehov.
Han skrev at selskapet «needs your support» og at det var «crucial» for selskapet å få med nøkkelinvestorer i denne finansieringsrunden, for å få selskapet videre.
Første gangen YrkesBil stiftet bekjentskap med Einride var da de viste frem sin autonome Pod i 2017.
En selvkjørende kasse på fire hjul, uten spor av førerhus, ratt eller pedaler.
Av ulike grunner har ikke verden vært helt klare for å sette dette konseptet ut i fullskala drift i det virkelige liv.
I senere tid har det svenske tech-selskapet derfor også satset på mer konvensjonelle lastebiler, med førerhus, ratt og pedaler – men med elektrisk fremdrift, og med Einrides egenutviklede «tekniske plattform» Saga integrert.
I Sverige har de inngått avtale med norskeide Bring, og i Norge har de senest sommeren 2023 inngått avtale med PostNord, om leveranser av kjøretøy og digitale logistikkløsninger.
En del oppmerksomhet fikk Einride også i 2022 da de fortalte at de skulle kjøre sine førerløse Pod'er på utvalgte deler av E6 mellom Gøteborg og Oslo i forskningsprosjektet MODI.
Men du har neppe møtte mange av dem på Svinesund foreløpig, og nå kan det altså spøke for om du i det hele tatt vil se noe til dem.
At det er tøft å være utfordrer i transportbransjen er utvilsomt, og neppe overraskende.
Det er ikke mange dagene siden YrkesBil skrev om at tyske Quantron, som har satset stort på hydrogenfyrte kjøretøy, også kjemper mot konkurrspøkelset i disse dager.
Med inntoget av nye aktører, spesielt fra Kina, som viste seg frem på årets IAA Transportation i Hannover er det ingen ting som tyder på at det vil bli noe enklere å være lastebilprodusent i årene som kommer.
Det blir flere om beinet - og i alle fall ikke kjedelig eller forutsigbart.
LES OGSÅ:
-
Einride satser tungt i Norge. PostNord i frontlinjen.
-
Einride klare for å innta Norge
-
Logistikk-kjempens elbilhandel vekker oppsikt
-
Einride til USA
-
Bring satser på el-lastebiler fra svensk oppstartsselskap
-
Tung svenske på Goodwood
-
Schenker sender selvkjørende T-pod ut på svenske veier
-
Selvkjørende svenske i USA
-
Dagligvaregigant inngår avtale om frakt med førerløse lastebiler
-
15 selvkjørende paller