-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Logistikk-kjempens elbilhandel vekker oppsikt
Det internasjonale logistikkselskapet Maersk har vært på storhandel av elektriske lastebiler i det siste. 300 fra Einride og 126 fra Volvo er tall som vekker oppsikt.
Første gangen vi stiftet bekjentskap med Einride var da det svenske oppstartselskapet viste frem sin autonome Pod i 2017. En selvkjørende kasse på fire hjul, uten spor av førerhus, ratt eller pedaler.
Av ulike grunner har ikke verden vært helt klare for å sette dette konseptet ut i fullskala drift i det virkelige liv. Derfor har Einride også satset på mer konvensjonelle lastebiler, med førerhus, ratt og pedaler – men med elektrisk fremdrift.
I fjor høst fortalte Bring i Sverige at de skulle ta i bruk seks biler fra Einride. Dette var snakk om et DAF-chassis med drivlinje fra Emoss, det nederlandske selskapet som har spesialisert seg på å bygge om lastebiler fra fossil til elektrisk drivlinje.
I tillegg bygger Einride selv inn sin «tekniske plattform», som er omfattende nok til at de velger å «re-brande» bilen med eget navn og logo og sågar kalle den for en «intelligent lastebil».
Når Maersk nå har bestilt 300 elektriske lastebiler fra Einride for bruk i Nord-Amerika er det ikke den DAF-baserte varianten, men biler av typen Class 8 8TT Gen 3 produsert av kinesiske BYD. Så er disse tilkoblet Einrides eget operativsystem for veitransport og logistikk.
Kjøretøyene skal leveres i perioden 2023-2025 og brukes til distribusjon og transport i Performance Team, som er en del av Maersk-gruppen.
At Maersk legger inn en såpass solid ordre hos et «lastebilselskap» som ikke engang produserer egne kjøretøy, er slett ikke overraskende – ettersom Maersk var en av investorene som bidro med totalt 110 millioner dollar inn i Einride på vårparten i fjor.
Men de har samtidig lagt inn det Volvo Trucks i Nord-Amerika omtaler som en «rekordstor ordre» på 110 Volvo VNR Electric lastebiler.
Avtalen kommer i tillegg til en tidligere ordre på 16 kjøretøy av samme modell. Totalt er dette den største enkeltordren på Volvos elektriske lastebiler.
Ordren er lagt av Performance Team i Maersk-gruppen og betyr at totalt 126 av disse elektriske lastebilene vil være i drift for Performance Team. De første bilene vil være i drift i andre kvartal 2022, og alle 126 bilene er planlagt levert innen første kvartal 2023.
De tunge elektriske Volvo-lastebilene vil tjenestegjøre i California med et vidt spekter transportoppdrag, inkludert transport ut fra havner og distribusjonsruter fra sentrallagre.
VNR Electric har inntil 440 km rekkevidde og en batterikapasitet på 565 kWh. Lastebilen kan lade 80 % på 90 minutter med 6 batteripakker og 60 minutter for versjonen med 4 batteripakker. VNR Electric produseres ved Volvo Trucks’ fabrikk i New River Valley i Virginia, som eksklusivt produserer alle merkets lastebiler i Nord-Amerika.
Internasjonalt har produsenten satt mål om at innen 2030 skal 50 prosent av alle lastebiler som blir solgt være elektriske.