-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Intelligente dekk skal øke sikkerheten i selvkjørende kjøretøy
Det er dekkgiganten Goodyear og AI-selskapet Gatik som nå melder det de hevder er bransjens første vellykkede integrering av dekkintelligensteknologi i et selvkjørende kjøresystem.
Gatik AI, Inc. har allerede en såkalt selvkjørende flåte av
lette laste- og varebiler i klasse 3–7 på veiene, blant annet i Texas, Arkansas
og Louisiana i USA og Ontario i Canada.
Nå melder selskapet, sammen med Goodyear, at de har gjort «betydelige fremskritt i å forbedre sikkerheten, nøyaktigheten og den samlede ytelsen for selvkjørende kjøretøyer».
Flåtens Goodyear Endurance RSA-dekk ble utstyrt med dekkprodusentens «omfattende intelligensløsning» SightLine-teknologi.
Spiller en viktig rolle
I år har Gatik planer om å implementere den såkalt intelligente dekkløsningen på en betydelig andel av sin selvkjørende flåte.
«Dekket kan, som kjøretøyets eneste kontaktpunkt med veien, spille en svært viktig rolle for å få kjøretøyet til å reagere slik en sjåfør ville gjort», sier Chris Helsel, Senior Vice President, Global Operations og Chief Technology Officer hos Goodyear.
«Gatik revolusjonerer rommet for selvkjørende teknologi, og ved å levere sanntidsinnsikt via intelligente dekkdata kan vi støtte Gatiks selvkjørende system slikt at det blir enda tryggere, mer pålitelig og mer effektivt», fortsetter han.
Tester på veien
Gjennom omfattende tester på vei i en lang rekke utfordrende, reelle kjøresituasjoner har dekkintelligensdata om veiforhold og dekktilstand hjulpet Gatik, hevdes det.
Hjelpen består i å videreutvikle selvkjøringsløsningene med innsikt om nøyaktige data på alt fra sving til bremsing, rullemotstand og dekkbelastning.
Disse dataene, som formidles mellom Goodyears SightLine-teknologi og Gatiks selvkjøringssystem i sanntid, har gjort det mulig blant annet å tilpasse kjøringen raskt og trygt til ulike veiforhold, selv når vekten eller nyttelasten i kjøretøyet varierer med levering.
...og på bane
Selskapene har samarbeidet om testing på Goodyears testbane i San Angelo, Texas.
Gjennom dette samarbeidet kan Gatik sikre at de selvkjørende kjøretøyene deres blir grundig testet på både vanlige og uvanlige trafikksituasjoner i et trygt, lukket miljø, inkludert trafikklys, veiskilt, unnvikende manøvre, skarpe svinger, unngåelse av kollisjoner, presis kjøring innenfor filen og bremselengder med minimal risiko.
Så gjenstår det å se når vi eventuelt får se disse løsningene på våre hjemlige trakter. De ville i alle fall fått litt å bryne seg på i de seneste ukers vinterlige forhold flere steder i Norge.
Ikke gå glipp av disse om samme tema:
-
Einride sliter – blant annet med gjeld til Petter Stordalen
-
Dette tror folk om selvkjørende lastebiler
-
Glimt fra de tunge i Kina
-
Scania starter salg av autonome gruvelastebiler
-
Samferdselsministeren på fabrikkbesøk hos MAN
-
Selvkjørende biler? Snart? Vi har spurt Statens vegvesen
-
Scania og MAN: – Målet er å integrere førerløs kjøring i økende grad
-
– Man må skape fordeler for teknologien, slik som med elbiler
-
Førerløs buss i Stavanger: – Farten skal etter planen økes til 50 km/t
-
– De største barrierene er regulatoriske her i Europa, noe som strengt tatt er positivt