-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Opplæringskontoret for Bilfag AS Trondheim:
Daglig leder
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
MyCar:
Bruktbilselger
-
MyCar:
Daglig leder
-
Bertel O. Steen Lørenskog:
Montør/tekniker
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Bertel O. Steen Lørenskog:
Bilmekaniker
-
Bodø Bilskadesenter AS:
Sekretær
-
Bilverksted Råbekken AS:
Bilmekaniker
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Techno Classic Norway:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Autoskade Elverum AS:
Driftsleder
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![FØRERLØST: Scania åpner nå for autonome gruvebiler i kommersiell drift i utvalgte markeder.](https://image.yrkesbil.no/4098486.webp?imageId=4098486&width=960&height=548&format=jpg)
Scania starter salg av autonome gruvelastebiler
Går fra forskning og utvikling, til kommersielt salg.
Produsenten mener det åpner for tryggere, mer effektiv og mer bærekraftig gruvedrift, når de nå åpner bestillinger på selskapets selvkjørende gruvelastebiler.
I første omgang blir det mulig å legge inn bestillinger på Scanias 40-tonns autonome tunge dumper for gruvedrift. En 50-tonns modell følger like etterpå.
![Scania starter salg av autonome gruvelastebiler](https://image.yrkesbil.no/4098490.webp?imageId=4098490&x=0.00&y=10.30&cropw=100.00&croph=89.70&width=960&height=376&format=jpg)
Driftsstart i 2026
Som et første skritt vil Scania starte salg av sine autonome transportløsninger for gruver i Australia, med første leveranser og driftsstart planlagt i 2026. Neste marked på vei er trolig Latin-Amerika.
– Overgangen fra forskning og utvikling til lansering av et kommersielt produkt er en stor milepæl for oss og for autonom tungtransport generelt. Dette er det mest avanserte produktet som Scania har sluppet på markedet til nå, sier Peter Hafmar, Vice President og Head of Autonomous Solutions i Scania.
Gruver har lenge vært sett på som et av de mest lovende miljøene for autonome kjøretøy, da de kan bidra til sikrere arbeidsforhold og mer effektiv drift.
Scanias gruveløsninger med mindre lastebiler av samme type som på vanlige vei, har også generelle fordeler sammenlignet med bransjens tradisjonelle tunge lastebiler, både når det gjelder utslipp og produktivitet. Ved å bruke Scanias autonome gruvelastebiler kan den samlede påvirkningen av gruvedrift reduseres, inkludert behovet for energi og infrastruktur, noe som betyr at kapital- og driftskostnader også kan reduseres på passende steder.
Scanias autonome lastebiler kan også enkelt integreres i den eksisterende driften i en gruve, takket være deres interoperabilitet med andre systemer og kjøretøy.
– En annen fordel med løsningen vår er at den gjør gruveselskapene i stand til å ta neste steg mot nullutslipp raskere. Det er lettere å elektrifisere driften med Scanias autonome lastebiler sammenlignet med tradisjonelle tunge gruvebiler, sier Peter Hafmar.
Autonome lastebiler i gruvedrift har som kjent vært i drift lenge flere steder, men da hovedsakelig i testprosjekter. Blant annet startet Volvo et testprosjekt hos Brønnøy Kalk i 2018.
Utviklet i nært samarbeid med gruvekunder
I løpet av de siste ti årene har Scania investert mye i utviklingen av selvkjørende kjøretøy. Det finnes blant annet løsninger for autonom transport av varer i offentlig trafikk mellom logistikknutepunkter og for avgrensede områder som gruver.
Scanias autonome dumper er utviklet i tett samarbeid mellom Scanias FoU-avdeling og kunder i gruveindustrien, med omfattende tester under de tøffest tenkelige forhold.
– Det er nok det mest ambisiøse forsknings- og utviklingsprosjektet vi har gjort så langt sammen med en kunde, og jeg er veldig fornøyd med resultatet. Takket være alle de strenge kontrollene og mange tester på stedet, har vi vært i stand til å utvikle en optimal autonom transportløsning for gruver, avslutter Peter Hafmar.
LES MER:
-
Samferdselsministeren på fabrikkbesøk hos MAN
-
Selvkjørende biler? Snart? Vi har spurt Statens vegvesen
-
Scania og MAN: – Målet er å integrere førerløs kjøring i økende grad
-
– Man må skape fordeler for teknologien, slik som med elbiler
-
Førerløs buss i Stavanger: – Farten skal etter planen økes til 50 km/t
-
– De største barrierene er regulatoriske her i Europa, noe som strengt tatt er positivt
-
– Også store lastebiler kan ha stor nytte av autonome teknologier
-
– Dette vil nå alle, sannsynligvis raskere enn vi tror
-
Intelligente dekk skal øke sikkerheten i selvkjørende kjøretøy
-
Hevder tusenvis av selvkjørende lastebiler vil være på veiene om tre år