-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
CES 2024:
Hevder tusenvis av selvkjørende lastebiler vil være på veiene om tre år
Aurora Innovation og Continental melder om en milepæl nådd i arbeidet med å etablere og kommersialisere det de hevder blir verdens første autonome og skalerbare Trucking System.
Du synes kanskje ikke det er lenge siden du leste et eller annet om Aurora her på YrkesBil.no - og det stemmer. Rett før nyttårsrakettene fortalte vi at Aurora Innovations og to andre selskaper som utvikler autonom-teknologi nå gir opp å bruke California som testområde for selvkjørende lastebiler. De etablerer seg i Texas i stedet.
Melder om gjennombrudd
Og nå, i forbindelse med at Consumer Electronics Show (CES) 2024 åpner i Las Vegas denne uken, melder altså Aurora og partneren Continental at de har fullført design av hardware og arkitekturen for sitt fremtidige «fallback system» - eller reservesystem som vi kanskje kan si på norsk - til autonomsystemet Aurora Driver.
Dette er et autonomt system for lastebiler på SAE-nivå 4.
Society of Automotive Engineers (SAE) har som kjent etablert en femtrinns inndeling for ulike nivåer av selvkjøringsteknologi, som bilbransjen i stor grad er omforent om.
På nivå fire kan bilene i prinsippet operere helt selvkjørende, men på gitte betingelser - altså ikke over alt hele tiden. (Se forklaring i grafikken litt lenger ned)
På nivå fem, derimot, skal kjøretøyet kunne operere autonomt under alle forhold, over alt - hele tiden - uten menneskelig inngripen.
Aurora planlegger å lansere sin første førerløse lastebil på nivå 4 i slutten av inneværende år - 2024.
Garanterer 1,6 millioner kilometer
I samarbeid har Aurora og Continental utviklet det de mener er et pålitelig og kostnadseffektivt hardware-kit for autonom-teknologi myntet på lastebiler. De lover også at systemet skal gi verdi for kundene i opptil en million miles, eller drøyt 1,6 millioner kilometer.
(artikkelen fortsetter under grafikken)
Continental opplyser at de er klare for å starte storskala masseproduksjon av Aurora Driver i 2027.
- Teknologi for autonom mobilitet gir den største muligheten til å transformere kjøreatferd siden etableringen av bilen. Å oppnå denne milepælen plasserer oss i en troverdig retning for å implementere lettbetjente autonome lastebilsystemer som kundene etterspør, sier Philipp von Hirschheydt, styremedlem for Automotive Group Sector i Continental.
Reserve i tilfelle svikt
For å operere trygt uten en menneskelig sjåfør, krever autonome kjøretøy innebygde reserveløsninger som i de (forhåpentlig) sjeldne tilfellene da komponenter eller sensorer svikter.
Det nevnte fallback systemet er et slikt reservesystem – en spesialisert sekundær datamaskin som kan overta driften dersom det oppstår feil i primærsystemet. Dette systemet er også produksjonsklart i 2027, ifølge Continental.
Nå i 2024 og 2025 skal initiale versjoner av hardware-kitene bygges for testing, blant annet ved Continentals nye anlegg i New Braunfels i Texas.
I 2026 og 2027 skal Aurora Driver-systemet og reservesystemet industrialiseres og valideres før produksjonsstart. Maskinvaren vil utnytte et bredt spekter av Continentals omfattende bilproduktportefølje fra sensorer, automatiserte kjørekontrollenheter (ADCU), høyytelsesdatamaskiner (HPC), telematikkenheter og mer.
Forventer tusenvis på veiene
Maskinvaren og reservesystemet vil bli sendt til Auroras lastebilprodusenter (de jobber tett med produsenter som Paccar, Peterbilt, Kenworth og Volvos Autonomous Solutions) for integrering i autonome kjøretøyer. I denne fasen vil selskapene også utvikle en tjenestehåndbok og vedlikeholdsnettverk for Auroras kunder.
Fra 2027 mener Continental og Aurora at tusenvis av lastebiler integrert med Aurora Driver er klare til autonomt å frakte last over hele USA.
Ikke gå glipp av disse:
-
Einride sliter – blant annet med gjeld til Petter Stordalen
-
Dette tror folk om selvkjørende lastebiler
-
Glimt fra de tunge i Kina
-
Scania starter salg av autonome gruvelastebiler
-
Samferdselsministeren på fabrikkbesøk hos MAN
-
Selvkjørende biler? Snart? Vi har spurt Statens vegvesen
-
Scania og MAN: – Målet er å integrere førerløs kjøring i økende grad
-
– Man må skape fordeler for teknologien, slik som med elbiler
-
Førerløs buss i Stavanger: – Farten skal etter planen økes til 50 km/t
-
– De største barrierene er regulatoriske her i Europa, noe som strengt tatt er positivt