-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tung nedgang for tungt
Da er endelig ACEA ferdig med å telle hva medlemmene har fått til i årets første kvartal.
ACEA er som kjent sammenslutningen av Europas
bilprodusenter, og utgir blant annet månedlige statistikker over registreringer
av nye personbiler i hele Europa.
Åpenbart er varebiler, lastebiler og busser vanskeligere å telle, for den oversikten får vi bare hvert kvartal. Og ikke er det så viktig å kjenne til, for eksempel, markedsandeler heller forresten.
Varebilvekst
Mens personbilstatistikken er brukket ned på bilmerker er det ikke noen slik inndeling på nyttebil-statistikken.
Der må vi nøye oss med buss eller varebiler opp til 3,5 tonn, eller med lastebiler fordelt på over og under 16 tonn.
Halvparten av gruppen går i pluss. Varebil vokser med 11,8 % til 510.077 enheter, og lette lastebiler med 7,1 %.
I EU-området øker varebiler enda kraftigere, med 12,6 %. Det er Storbritannia som svikter med bare 8,5 %.
Verdt å legge merke til er det at mens Norge økte salget av elektriske varebiler med 16 % er samlet økning i Europa bare på 4,1 %. Og andelen ikke på mer enn 6,1 %.
De lette lastebilene endte på 16.331 enheter i perioden og med 1.255 elektriske kom batteriandelen opp i 7,7 % her.
Norge gikk tilbake både med totalen og med de elektriske i første kvartal.
Dårlig signal
De tunge bilene hadde derimot tilbakegang i Europa. Fra 87.000 til litt over 81.000 er minus 6 prosent (der EFTA isolert gikk frem med 0,5 %, takket være Sveits).
969 tunge elektriske biler var midlertid en fremgang på 54 % (62 % i EU) og representerte en andel på 1,1 %.
Når man slår sammen de tunge og de lette betyr dette at det samlede lastebilmarkedet sank med rundt fire prosent i Europa i første kvartal i år.
Et dårlig konjunktursignal.
Busser til slutt:
11.718 nye busser i hele regionen betyr en økning på 27 % - også her hadde Norge forresten en tilbakegang fra 173 til 120.
Både Norge og EFTA hadde også nedgang i el-busser. Fra 121 til 66 biler. Men samlet blir elbussandelen sterkere: 13,9 % selv om økningen bare er på 7,6 %.
Du kan hente statistikken her.