-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Daimler Truck tjener mer per kjøretøy
Til tross for lavere enhetssalg i konsernet leverte Daimler Truck Holding AG solide resultater i første kvartal 2024. Volvo Trucks rapporterer at flere kunder er i en «vent-og-se-modus».
Med 13,3 milliarder Euro er konsernets omsetning på samme nivå som forrige års første kvartal (Q1 2023: €13,2 milliarder), opplyser selskapet i sin kvartalsrapport fredag 3. mai.
Med en liten økning er justert driftsresultat (EBIT) på samme nivå som året før, med 1,21 milliarder euro i rapporteringsperioden (mot Q1 2023: €1,16 milliarder). I
I likhet med Scania (som leverte rekordresultat i første kvartal), forteller Daimler Truck i sin kvartalsrapport om «en normalisering av lastebilmarkedene», altså en nedgang i leveringsvolum.
Det innebærer i Daimler Trucks tilfelle, at konsernets globale salg i 1. kvartal endte på 108.911 enheter (mot 1. kvartal 2023: 125.172 enheter).
Økning i elektrisk, men fortsatt få
Salget av batterielektriske kjøretøy økte på sin side med 183 prosent, til 813 kjøretøy (mot Q1 2023: 287), men merk at andelen av det totale volumet fremdeles er forsvinnende lav.
Scania rapporterte at de kun hadde levert ut 47 batterielektriske lastebiler i årets første kvartal.
Det er en vei å gå, med tanke på de ambisiøse klimamålene.
Nettoresultatet på 847 millioner euro er en økning fra 795 millioner euro i samme periode i fjor.
Lønnsomheten går altså opp, samtidig som antall kjøretøyleveranser går ned. Det høres lukrativt ut.
Sjefen: - Motvinden øker
Med 1,21 milliarder euro var den frie kontantstrømmen til industrivirksomheten betydelig høyere enn forrige års Q1 (Q1 2023: 168 millioner euro).
Årsaken skal være betydelig reduksjon i kundefordringer, på grunn av tidspunktet for kundebetalinger i første kvartal 2024. Forventningen til den frie kontantstrømmen for hele 2024 forblir dermed uendret, opplyses det.
- Vi hadde en positiv start på 2024, og leverte en robust lønnsomhet på lavere salgsvolum. Resultatene våre for første kvartal viser tydelig: Mens markedene er i ferd med å normalisere seg, leverer selskapet vårt stabil EBIT og avkastning på salg. Mens vi er på vei mot våre finansielle mål for hele året, øker motvinden i Europa. Vårt globale team er fokusert, bestemt og trygg på å nå våre 2024-mål, Martin Daum, administrerende direktør i Daimler Truck.
Volvo: Flere i vent-og-se-modus
Volvo Trucks, som rapporterte sitt første kvartal litt tidligere i april, meldte også om normalisering av markedene både i Europa og Nord-Amerika. Både transportvolumer og fraktrater har falt fra tidligere svært høye nivåer.
«Mange flåter fortsetter sine utskiftninger, mens detaljkunder er mer i en vent-og-se-modus. Utnyttelsen av lastebilflåten holder seg på gode nivåer», rapporterer Volvo Trucks.
Netto ordreinngang falt for Volvos del med 19 % til 48.701 enheter, og leveransene gikk ned med 10 % til 55.470 enheter globalt.
I Europa gikk ordreinngangen ned med 20 % til 25.077 lastebiler mens leveransene gikk ned med 11 % til 29.289 lastebiler. Gjennom mars ble Volvo Trucks totale markedsandel for tunge lastebiler redusert til 17,2 % (fra 17,7) mens de økte sin andel i det elektriske tungbilmarkedet til 54,1 % (fra 50,2).
Renault Trucks er mistet markedsandeler, ned til 8,0 % (fra 9,0), mens i kategorien for elektriske kjøretøy økte de markedsandelen til 19,8 % (fra 15,5).
Stabile marginer
Økonomisk utgjorde Volvos lastebilvirksomhets nettoomsetning 89.946 millioner SEK i Q1 2024, som var på samme nivå som i 1. kvartal 2023.
Ekskl. valutaeffekter økte nettoomsetningen med 1 % og salget av tjenester øker med 3 %.
I 1. kvartal 2024 økte justert driftsinntekt til 13.073 millioner SEK (mot 12.715), tilsvarende en justert driftsmargin på 14,5 % (mot 14,2). Det var ingen justeringer i 1. kvartal 2024.
«Sammenlignet med Q1 2023 er høyere justert driftsinntekt en effekt av prisrealisering og lavere materialkostnader, som ble delvis motvirket av lavere volum og industriell utnyttelse, samt høyere FoU- og salgskostnader», skriver Volvo.