Nyttebiler i Europa: Oppgang hele veien

Nå er endelig første halvår sjekket ut. Varebiler: pluss 13 %. Lastebiler opp 2,4 %. Busser økte med 30 %.

Acea har som kjent gått over til kvartalsvis rapporteringer for den tyngre delen av europeisk nybilregistrering. Og – også som kjent – forteller de ikke noe om merker. Bare om markeder og om biltyper.

Så hvis vi begynner med de letteste, varebilene, så endte de på 1.051.857 biler i H1 – en økning på 13 %.

Tyskland ledet an med en fremgang på 19,3 % fulgt av Spania (18,5 %) og Italia (17,8 %). Og ikke glem Norge som vokste med mer enn 20 %.

I resten av Europa får man åpenbart hybride varebiler. 22.200 av dem faktisk. En økning på 9,7 %. Men en gruppe som ikke økte var de batterielektriske. Volumet endte på 63.500 – en nedgang på 4,8 %. Det gir en markedsandel på latterlige seks prosent!

Hvor var Elbilforeningen da det var elektriske varebiler Europa virkelig trengte?

Lastebiler

Lastebiler økte med 2,4 % i hele området. Opp 3 % for EU isolert. Her var det Spania som ledet, med 21,7 % vekst, men også Italia var to-sifret (10,5 %).

Totalt ble tallet 215.672. Av disse var 40.105 lette lastebiler (mellom 3,5 og 16 tonn) og økte med 18,1 %. De tyngste, de over 16 tonn, hadde en marginal nedgang på 0,6 % og endte på 175.567 enheter.

Spania, med pluss 20,5 %, og Italia som økte med 9,9 % var nesten de eneste som ikke hadde tunge pustevansker. Storbritannia måtte derimot bokføre 7,7 % tilbakegang.

Her er det enda færre batterielektriske biler enn blant varebilene. 2526 lette lastebiler var elektriske (opp 22 %), mens 2138 tunge hadde tilsvarende drivlinje (opp 50,2 %).

Busser

Bussene økte også uten at vi aner noe om hva slags busser det dreier seg om – bortsett fra at de er på mer enn 3,5 tonn!

Økningen var på 30,1 % med Storbritannia opp hele 55,4 %. Nordiske naboer, Finland og Danmark, forsynte seg også bra, opp med henholdsvis 126 og 88 %. Både Sverige og Norge viste derimot minus.

Totalt kom det 25.056 nye busser i området i første halvår. Hele 4.305 var batterielektriske – det vil si 17,4 % markedsandel.

Det er verdt å merke seg at fremdeles ligger vi godt under før-covid tiden.

Powered by Labrador CMS