-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Nyttebiler i Europa: Oppgang hele veien
Nå er endelig første halvår sjekket ut. Varebiler: pluss 13 %. Lastebiler opp 2,4 %. Busser økte med 30 %.
Acea har som kjent gått over til kvartalsvis rapporteringer for den tyngre delen av europeisk nybilregistrering. Og – også som kjent – forteller de ikke noe om merker. Bare om markeder og om biltyper.
Så hvis vi begynner med de letteste, varebilene, så endte de på 1.051.857 biler i H1 – en økning på 13 %.
Tyskland ledet an med en fremgang på 19,3 % fulgt av Spania (18,5 %) og Italia (17,8 %). Og ikke glem Norge som vokste med mer enn 20 %.
I resten av Europa får man åpenbart hybride varebiler. 22.200 av dem faktisk. En økning på 9,7 %. Men en gruppe som ikke økte var de batterielektriske. Volumet endte på 63.500 – en nedgang på 4,8 %. Det gir en markedsandel på latterlige seks prosent!
Hvor var Elbilforeningen da det var elektriske varebiler Europa virkelig trengte?
Lastebiler
Lastebiler økte med 2,4 % i hele området. Opp 3 % for EU isolert. Her var det Spania som ledet, med 21,7 % vekst, men også Italia var to-sifret (10,5 %).
Totalt ble tallet 215.672. Av disse var 40.105 lette lastebiler (mellom 3,5 og 16 tonn) og økte med 18,1 %. De tyngste, de over 16 tonn, hadde en marginal nedgang på 0,6 % og endte på 175.567 enheter.
Spania, med pluss 20,5 %, og Italia som økte med 9,9 % var nesten de eneste som ikke hadde tunge pustevansker. Storbritannia måtte derimot bokføre 7,7 % tilbakegang.
Her er det enda færre batterielektriske biler enn blant varebilene. 2526 lette lastebiler var elektriske (opp 22 %), mens 2138 tunge hadde tilsvarende drivlinje (opp 50,2 %).
Busser
Bussene økte også uten at vi aner noe om hva slags busser det dreier seg om – bortsett fra at de er på mer enn 3,5 tonn!
Økningen var på 30,1 % med Storbritannia opp hele 55,4 %. Nordiske naboer, Finland og Danmark, forsynte seg også bra, opp med henholdsvis 126 og 88 %. Både Sverige og Norge viste derimot minus.
Totalt kom det 25.056 nye busser i området i første halvår. Hele 4.305 var batterielektriske – det vil si 17,4 % markedsandel.
Det er verdt å merke seg at fremdeles ligger vi godt under før-covid tiden.