-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tines «Tesla»
Meierigiganten Tine har bestilt hybridtrekkvognen Nikola One fra USA. Nå vil de teste ut den kraftige lastebilen på langtransporter i Norge.
Lastebilen som YrkesBil.no tidligere har omtalt kan skilte med 2.000 hestekrefter, en vekt på 9,5 tonn – og en rekkevidde på nesten 200 mil. Tine hevder de er første selskap i Norge som har bestilt et eksemplar.
– Vi skal prøve den ut på tank- og mellomtransport over større avstander. For eksempel mellom Trondheim og Oslo. Tine ønsker å være i spissen for det grønne skiftet innen transporten i Norge, uttaler kommunikasjonsrådgiver i Tine, Olav Håland, til YrkesBil.no.
6 el-motorer
Navnet Nikola One er ikke tilfeldig. Lastebilprodusenten ønsker selvsagt å assosieres med Tesla. Hr. Tesla het som kjent Nikola til fornavn.
Trekkvognen er drevet av seks el-motorer, en på hvert hjul. Batteriene lades av en generator som er drevet av biogass. Forbruket av biogass til lading skal være cirka tredjeparten av forbruket på tilsvarende bil drevet av dieselmotor.
– Forbruket er cirka 1,5 liter på mila og vil være et stort fremskritt for miljøet, fastslår Håland.
Selve trekkvognen vil koste fra 3 til 3,5 millioner kroner og leveringstiden er to-tre år, avhengig av servicepartnere, registrering til Norge - og en avklaring av hvor disse trekkvognene kan få lov til å kjøre. Dette opplyser Tine i en pressemelding.
Ønsker 60 tonn
Bilen – med tilhenger, vil være på 25 meter – altså det som er grensen for modulvogntog som har lov til å kjøre på utvalgte veistrekninger.
– I dag er det ellers bare tillatt med biler med maxvekt 50 tonn (med last), men Tine vil søke myndighetene om tillatelse til å kjøre biler på maks 60 tonn, utdyper kommunikasjonsrådgiveren.
– Hvem skal få kjøre bilen, og hvordan har de ansatte reagert på bestillingen?
– Dette vil også for våre ansatte være en nyhet, men jeg er nokså sikker på at de syns dette er spennende. Det er også svært positivt for de ansatte å jobbe i en bedrift som nå satser mye for miljøet, sier Håland.
Kutter utslipp med 75 prosent
Fram mot 2020 investerer TINE også 500 millioner kroner i nye Euro 6-motorer på 650 transportbiler.
– Per nå har vi inngått avtaler med Mercedes og Scania, men det vil bli nye anbudsrunder i årene fremover som selvsagt vil være åpne også for andre leverandører, sier Håland.
Han viser videre til at konsernet er i gang med å skifte ut hele bilparken til biler med Euro6-motor og tar i bruk HVO biodiesel.
– Det betyr at utslipp av NOx, partikler og CO2 reduseres med over 75 prosent. I tillegg ønsker vi å prøve ut ny teknologi, både elektrisitet, hybrid og hydrogen med mer. Vi bygger også en rekke egne fyllestasjoner for HVO på meieriene, forklarer Håland.
Nylig har meierigiganten også inngått en samarbeidsavtale med Scania om å prøve ut en hybrid-lastebil for miljøvennlig distribusjon i byer og tettbebygde strøk.
Se animasjonsvideoen Tine har laget i forbindelse med bestillingen: