Nikola One avduket
Foto: Nikola Motor Company
Nikola One avduket
Foto: Nikola Motor Company
Nikola One avduket
Foto: Nikola Motor Company
Nikola Two lansert
Foto: Nikola Motor Company
Nikola Two lansert
Foto: Nikola Motor Company
Nikola One avduket
Foto: Nikola Motor Company
Nikola One avduket
Foto: Nikola Motor Company
Nikola One avduket
Foto: Nikola Motor Company
Nikola One avduket
Foto: Nikola Motor Company
Nikola One avduket
Foto: Nikola Motor Company
Nikola Two lansert
Foto: Nikola Motor Company
Nikola Two lansert
Foto: Nikola Motor Company
Nikola Two lanser
Foto: Nikola Motor Company

Nikola One avduket

Den elektriske hydrogenlastebilen Nikola One ble avduket i USA i natt. Samtidig ble en ny og mindre modell, Nikola Two, lansert. Flere norske bedrifter står på kundelisten, og miljøorganisasjonen Zero jubler.

Publisert

Avdukingen foregikk i et storstilt amerikansk show i Salt Lake City natt til fredag (norsk tid). Over 600 deltakere, bestående av mediefolk, kunder og myndighetsrepresentanter, var tilstede i salen.

Og det hele ble selvfølgelig livestreamet på nettet (se video nederst i artikkelen).

Endret konsept
YrkesBil.no har flere ganger omtalt det Tesla-inspirerte lastebilkonseptet, men kort fortalt er Nikola One altså en elektrisk trekkvogn med rekkeviddeforlenger i form av en brenselcelle.

Da planene om konseptet ble presentert første gang opplyste selskapet at den 9,5 tonn tunge trekkvognen skulle drives av seks el-motorer, en på hvert hjul, med til sammen 2.000 hestekrefter. Batteriene skulle lades av en generator drevet av biogass, og dette skulle gi en rekkevidde på nesten 200 mil.

Men senere ombestemte selskapet seg og droppet hele konseptet med batteridrevne elmotorer. I stedet vil de satse på hydrogen.

Nikola Motor Company opplyser nå at trekkvognen skal drives av en 800 Volts brenselcelle, som skal gi 1.000 hestekrefter, med en rekkevidde på inntil 1.200 miles (drøyt 1.900 kilometer).

Samtidig som den gedigne Nikola One ble avduket, lanserte selskapet også «lillebroren» Nikola Two. Denne får samme drivlinje som «storebror», men har en mindre førerhytte – såkalt Day Cab – med noe mer tradisjonelt design.

Egne hydrogenanlegg
Det ferske lastebilselskapet har tidligere uttalt at de selv vil bygge nullutslipps solcelle-anlegg som skal produsere mer enn 100 megawatt og bruke elektrolyse til å produsere hydrogen av vann.

De har også lovet å ha 50 stasjoner for fylling av hydrogen i USA og Canada innen 2020, og opplyser nå at byggingen av stasjonene skal starte i januar 2018.

Selskapet lover en fylletid på lastebilene på 15 minutter, og driftskostnadene for både One og Two skal ligge på halvparten av en tradisjonell dieselbil.

Nikola-lastebilene selges gjennom et leasingprogram som inkluderer drivstoff i form av hydrogen i inntil 1 million miles (1,6 millioner kilometer), garanti og serviceavtale.

I pressemeldingen fremkommer det at Nikola har inngått avtale med Ryder System Inc. som eksklusiv forhandler og tilbyder av service og vedlikehold. Ryder har i dag et nettverk på over 800 servicepunkter i Nord-Amerika.

Forhåndssalg for 3 mrd. dollar

Både Nikola One og Nikola Two kan reserveres av kunder, mot et depositum på 1.500 dollar. Selskapet opplyser at det hittil har mottatt reservasjoner av en totalverdi på 3 milliarder dollar, uten at de ennå har levert en eneste produksjonsbil.

Faktisk har de ikke noe produksjonsanlegg klart ennå. De fortalte under avdukingen at de er på jakt flere steder i USA, og at de vil komme tilbake til dette i løpet av første halvdel av 2017.

I Norge er det kjent at Tine, VT Gruppen og Tenden Transport har reservert Nikola One.

Zero-jubel
Den norske miljøorganisasjonen Zero er svært entusiastiske over lanseringen.

– Denne lastebilen kan - slik navnet tilsier - bli for tungtransporten det Tesla har blitt for bilindustrien. Nikola er en ny generasjon nullutslippslastebil som er bygget fra grunnen, den er en bedre lastebil for sjåføren, den er lettere og kan frakte mer. De viser at utslippsfritt kan bli billigere enn fossil diesel - til og med i USA der de ikke har avgiftene vi har her i Europa, sier Marius Gjerset, teknologiansvarlig i Zero.

Han regner med at lanseringen av Nikola vil sette fart i arbeidet til store lastebilprodusenter som Scania og Volvo med å bygge tilsvarende hydrogendrevne lastebiler, slik Tesla har satt fart i utviklingen av elbiler hos de øvrige bilprodusentene.

– Store aktører i transportbransjen som Asko, Tine og Posten er allerede godt i gang med planene om å gjøre all sin tungtransport utslippsfri. Denne lanseringen viser at det er fullt mulig å nå disse målene i løpet av kort tid - siden også den lengste og tyngste transporten kan gjøres utslippsfri med hydrogen. Nikola oppgir at lastebilen kan kjøre minst 160 mil!, jubler Gjerset.

Nå blir det spennende å se om Nikola Motor Company og bilene deres holder hva de lover.

Powered by Labrador CMS