-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Enda en amerikaner på strøm
Det er åpenbart mange nordamerikanere som ønsker å komme før Tesla med en brukbar elektrisk pickup. De ferskeste har vist noe de har døpt Bison.
Det er ikke lenge siden vi kunne fortelle om en Ohio-bygget bil som heter Workhorse. Oppskriften er den klassiske amerikanske Light Truck, men Workhorse er bygget ny helt fra grunnen.
Bison er derimot basert på kjente elementer. Den sitter nemlig på en GMS Canyon-ramme, men der stopper også all likhet med arbeidsjernet fra Gems.
Leveringer i 2020
Bison kommer fra Havelaar, en bedrift med virksomhet i Nederland og Kina, men med hovedkontor i Canada – og det er der utviklingsarbeidet har funnet sted. Debuten fant sted på Electric Mobility Canada-utstillingen i Toronto nylig, og der viste de prototypen som hadde en batteripakke på 40 kWh.
Selv med den regner man med null til hundre på cirka 6 sekunder (sports-truck?) og også med større batteripakkene vil hastigheten være begrenset til 130 km/t.
Selskapet sier at de 100 første bilene skal leveres til flåte-eiere og kommuner mot slutten av 2020. Der skal det være 50 eller 90 kWh batteripakker om bord hvor den største skal kunne klare en rekkevidde på 300 km.
Kundebiler skal man levere fra 2021 og det antydes en pris på den med de minste batteriene på rundt 45.000 US dollars.
To sett motorer
Selve bilen har fått et karosseri bygget opp slik at man, på tross av rammen, kan snakke om en selvbærende konstruksjon.
«Si gjerne at den er bygget som en vanlig truck, men karosseriet er boltet på stivt og ikke fleksibelt», forklarer konstruksjonssjefen Nathan Armstrong – med tidligere erfaring fra først Aptera, men etter det - mer seriøse øvelser som bl.a. Volvo og Tesla.
«På den måten har vi fått en mye stivere konstruksjon, og en rekke kompositt-deler skal hjelpe oss til å stå imot det tøffe kanadiske miljøet».
Opphengningen, uavhengig og parallellogram på alle hjul, hjelper også å holde tyngdepunktet lavt – 95 % av massen befinner seg under toppen av dekkene, forteller han. Og det er to sett motorer for for- og bak-hjul. Firehjulsdriften byr på max. 220 kW og et dreiemoment på 510 Nm.
Minimalisme
Det hele veier 2155 kg med den minste batteripakken, den har 26 cm. bakkeklaring og kan ta 1,3 kubikkmeter last på planet i tillegg til 0,5 kbm. i låsbare skap.
Innvendig råder minimalismen, med en stor Tesla-type sentral berøringsskjerm og ni kameraer leverer et 360 grader inntrykk av omgivelsene.
«Deet jeg virkelig ser frem til i testfasen», sier Armstrong, «er å få testet den i skikkelig hagl-vær. Vi skal ha en hagl-sikker bil klar innen 2020!».