-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Forsprang på Tesla
Tesla har lovet oss en truck, men den ligger åpenbart litt frem i tid. Derimot har noen som heter Workhorse nå presentert sin.
Det var de som besøkte Advanced Clean Transportation-utstillingen i Palm Beach sist helg som fikk det første glimtet av noe som kan bli et interessant innslag i elbil-kappløpet.
Det vi har her er en helt ny tydelig elbil-front på noe som kan se ut som en klassisk pickup og som har både lastekapasitet, trekkevne og prestasjoner som vil tilfredsstille de fleste.
Produksjonen skal starte i begynnelsen av neste år, ble man fortalt ved presentasjonen – og da har vi nok ikke sett konturene av Teslas ennå.
Bygget fra bunnen
Nå har folkene bak denne bilen også litt bakgrunn for det de driver med. Amp Eletric Vehicles ble stiftet for ti år siden og da trodde man lykken var å bygge om Grand Cherokee og liknende til eldrift.
For to år siden overtok de Workhorse merkenavnet og begynte å konsentrere seg om biler som denne, og om droner for varelevering.
Den bilen de viste er ny fra bunnen av og ikke basert på kjente konstruksjoner. Den har 363 cm. akselavstand, 30 cm bakkeklaring og måler rett under 6 meter i lengden, 203 cm i bredden og 188 i høyden.
Totalvekt er 3.266 kg med en nyttelast på 1000 kg. Dessuten kan den trekke 2.500 kg. og har plass til fem personer.
Kraften kommer fra alle fire hjul. Hver aksel har sin motor på totalt 460 hk. Siden noen er interessert i slikt blir det også nevnt at den gjør null til hundre på litt under seks sekunder.
4.500 forhåndsordre
Nå er det imidlertid litt feil å kalle den en ren elbil. Panasonic har riktignok levert batteriene som holder for en rekkevidde på 130 km. Men i tillegg har man lagt på en av BMWs små rekkeviddeforlengere slik at det blir snakk om 650 km. rekkevidde totalt.
Det er en rekke sjåførassistent-systemer ombord og en stor berøringsskjerm der man også styrer et telematikksystem. Her er det nemlig lagt opp til å strømlinje flåtestyring og bil-sporing.
Etter at utstillingen stengte fortalte Workhorse at de har fått mer enn 4.500 forhåndsordre fra innpå 20 forskjellige store flåte-eiere for sin nye W-15.