-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvos neste steg i elektrifiseringen
Volvo Buses påberoper seg intet mindre enn at deres nye BZR-chassis er verdens mest allsidige e-mobility-plattform.
Med et hundretall kunder - inkludert et titall norske busselskaper - og fagpresse fra hele Europa på plass i det nye praktbygget World of Volvo vis-a-vis Liseberg, som åpner offisielt først 14. april, presenterer Volvo Buses denne uken sin nye elbussplattform og forretningsmodell.
I 2021 lanserte Volvo BZL-plattformen. Den tilbys i lengder mellom 9 og 14 meter, med enten en eller to etasjer, og er i utgangspunktet beregnet for bykjøring. 12 ulike karosserifabrikker bygger disse verden over.
Nå kommer altså BZR. Den nye elbussplattform vil danne grunnlag for en lang rekke ulike bussmodeller, beregnet for Europa og andre markeder globalt.
I utgangspunktet er BZR beregnet på Bus Rapid Transit (BRT)-kjøring, men turbusskonfigurasjoner skal også komme etter hvert, ble vi lovet.
Chassiset vi fikk se tirsdag kveld var en treakslet laventré, men plattformen leveres også med to aksler, flere ulike batteristørrelser og høyt gulv. Drivlinjen er den samme som i BZL, med en eller to elmotorer og totrinns girkasse.
Motoreffekten er opptil 400kW, eller 540 hk. I kombinasjon med den modulære batteriløsningen på opptil 540 kWh, skal Volvo BZR Electric være egnet for de fleste applikasjoner i utvidet by- og intercitydrift.
Batteriene blir forresten de samme som i Volvos elektriske lastebiler, noe Anna Westerberg, president i Volvo Buses fremhevet:
- Dette er den første e-mobility-plattformen utviklet på en felles arkitektur i Volvo Group. I utviklingsarbeidet har vi samarbeidet ved å dele erfaringer, kompetanse og komponenter i gruppen. For eksempel er batteriene de samme som i lastebilene, sa Westerberg.
(artikkelen fortsetter under bildegalleriet)
8900 Electric på ny plattform
Vi fikk også se en ny bussmodell med karosseri, bygget på den nye BZR-plattformen.
Volvo 8900, som har vært i drift siden 2010, kommer nå i ny versjon som 8900 Electric-plattformen.
- Det er logisk å inkludere elektrifiserte løsninger for intercity-, transit- og pendleroperasjoner, sa Thomas Nylund, nyansatt leder for Volvo Buses i Europa.
8900 Electric kommer i to- eller treakslede konfigurasjoner, med en kapasitet på opptil til 110 passasjerer. Karosseriet er bygget av spanske MCV.
Med den nevnte drivlinjen fra BZR bør 8900 Electric være egnet for de fleste bruksområder i utvidet by- og intercitydrift.
Nye påbygg-partnere
Volvo Buses har som kjent vært gjennom store endringer i sin forretningsmodell i Europa det seneste året.
De skal nå benytte seg av samme oppskrift som de har på flere andre markeder, som innebærer at de ikke bygger busskarosseriene selv.
Etter planen skal de i løpet av første kvartal i år stenge ned sin karosserifabrikk i Wroclaw, Polen, og konsentrere seg om å levere chassiser.
Spanske Sunsundegui skal produsere karosseriene for turbussmodellene Volvo 9700 og 9900, mens egyptiske MCV skal produsere karosseriene for alle intercity- og bybussmodeller.
Begge karosserimakerne har tidligere levert karosserier til Volvo. Samtidig vil enkelte spesialløsninger også bygges i samarbeid med andre karosserimakere. 9700 Double Decker, for eksempel, skal fremdeles bygges hos Carrus Delta i Finland.
Volvo skal fremdeles selv bygge busschassisene ved egne fabrikker i Sverige og i Brasil.
- Ved å samarbeide med premium karrosserimakere kan vi tilby mer fleksibilitet, og tilpasse ulike lokale behov i større grad, sa Thomas Nylund, nyansatt som visepresident for Volvo Buses i Europa.
(artikkelen fortsetter under bildegalleriet)
Tilbake i tid?
På spørsmål om det ikke er å gå tilbake i tid, til 90-tallet, å benytte eksterne karosserimakere i stedet for å bygge bussene komplett ferdig selv, svarte Dan Pettersson, Senior Vice President for Chassis-enheten, at ulike tider krever ulike tilnærminger.
- Noen ganger vil det da være riktig å se på hvordan man har løst ting tidligere, og det kan være riktig å tenke i de samme baner igjen, men samtidig på en ny måte. Vi mener løsningen vi nå har valgt er den beste for tiden vi er i nå.
Volvo AB har samtidig forsikret at Wroclaw fremdeles vil være en hub i Volvo-systemet, med en rekke back office-tjenester som utføres der.
Blant annet finner man Volvo Group Digital & IT, Volvo Group Financial Control & Accounting, Volvo Group People Services, Volvo Construction Equipment, Group Management trucks og Eiendomstjenester der.