-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo Buses reduserer
Offisielt heter det at Volvo Buses endrer sin forretningsmodell i Europa og skal benytte seg av samme oppskrift som de har på flere andre markeder.
I klartekst betyr det at de i løpet av Q1 neste år skal stenge ned sin karosserifabrikk i Wroclaw, Polen og konsentrere seg om å levere chassiser og samarbeide med flere eksterne karosserifabrikker.
Volvo bygger busschassisene i Sverige og Brasil, og Anna Westerberg, president for Volvo Buses, sier at deres Europa-virksomhet har gått med tap i mange år.
De har skrevet en intensjonsavtale med Vargas Holding om å overføre anleggene i Wroclaw til dem.
Mer enn bare ord
Vargas er et svensk investeringsselskap som har et greit, enkelt og veldig konkret mål: de vil redusere verdens klimagassutslipp med 1 prosent.
Det er åpenbart mer enn bare ord: til nå har de vært meget engasjert i opprettelsen av Polarium, Northvolt and H2 Green Steel.
Hva de skal bruke Polen-anlegget til er det ikke sagt noe om, men Volvo skriver at til omleggingen har de allerede avsatt 1,3 milliarder svenske kroner som vil bli bokført i Q1 2023.
Ca. 1.500 av de til sammen 3.600 Volvo-ansatte i Polen blir berørt av denne nedstengningen. Men Vargas har allerede sagt at mange vil bli engasjert av dem og at de begynner ansettelsene allerede Q3/4 i år.
Volvo AB forsikrer at Wroclaw fremdeles vil bli en hub i Volvo-systemet med en rekke back office tjenester som utføres der. Blant annet finner man Volvo Group Digital & IT, Volvo Group Financial Control & Accounting, Volvo Group People Services, Volvo Construction Equipment, Group Management trucks og Eiendomstjenester der.
Økning i 2022
Miroslav Kraner, President for Volvo Polska, sier at fremdeles vil 2.100 kolleger jobbe for Volvo Group i Polen. Også med fortsatt å sørge for support for busser som har vært levert derfra.
I fjor leverte Volvo totalt 5.815 busser mot 4.522 året før. Leveransene er ikke delt opp geografisk, men av den totale 2022-omsetningen på 18,6 milliarder SEK (opp fra 13,7 mrd.) tegner Europa seg for 6,0 milliarder (opp fra 5,9 året før).
I Norge var Volvo på busstoppen i fjor med 100 biler. Også i 2021 var de nummer en, med 257.