-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo Buses reduserer
Offisielt heter det at Volvo Buses endrer sin forretningsmodell i Europa og skal benytte seg av samme oppskrift som de har på flere andre markeder.
I klartekst betyr det at de i løpet av Q1 neste år skal stenge ned sin karosserifabrikk i Wroclaw, Polen og konsentrere seg om å levere chassiser og samarbeide med flere eksterne karosserifabrikker.
Volvo bygger busschassisene i Sverige og Brasil, og Anna Westerberg, president for Volvo Buses, sier at deres Europa-virksomhet har gått med tap i mange år.
De har skrevet en intensjonsavtale med Vargas Holding om å overføre anleggene i Wroclaw til dem.
Mer enn bare ord
Vargas er et svensk investeringsselskap som har et greit, enkelt og veldig konkret mål: de vil redusere verdens klimagassutslipp med 1 prosent.
Det er åpenbart mer enn bare ord: til nå har de vært meget engasjert i opprettelsen av Polarium, Northvolt and H2 Green Steel.
Hva de skal bruke Polen-anlegget til er det ikke sagt noe om, men Volvo skriver at til omleggingen har de allerede avsatt 1,3 milliarder svenske kroner som vil bli bokført i Q1 2023.
Ca. 1.500 av de til sammen 3.600 Volvo-ansatte i Polen blir berørt av denne nedstengningen. Men Vargas har allerede sagt at mange vil bli engasjert av dem og at de begynner ansettelsene allerede Q3/4 i år.
Volvo AB forsikrer at Wroclaw fremdeles vil bli en hub i Volvo-systemet med en rekke back office tjenester som utføres der. Blant annet finner man Volvo Group Digital & IT, Volvo Group Financial Control & Accounting, Volvo Group People Services, Volvo Construction Equipment, Group Management trucks og Eiendomstjenester der.
Økning i 2022
Miroslav Kraner, President for Volvo Polska, sier at fremdeles vil 2.100 kolleger jobbe for Volvo Group i Polen. Også med fortsatt å sørge for support for busser som har vært levert derfra.
I fjor leverte Volvo totalt 5.815 busser mot 4.522 året før. Leveransene er ikke delt opp geografisk, men av den totale 2022-omsetningen på 18,6 milliarder SEK (opp fra 13,7 mrd.) tegner Europa seg for 6,0 milliarder (opp fra 5,9 året før).
I Norge var Volvo på busstoppen i fjor med 100 biler. Også i 2021 var de nummer en, med 257.