-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
– Konsekvensene på lang sikt ser vi ikke ennå
Da drivstoffkostnadene til transportkjempen Veøy AS økte med mer enn 250.000 kroner per dag tok de grep som gjør situasjonen levelig i dag. Men konsernsjef Lars Elling Bjåstad frykter langtidskonsekvensene av alt som nå skjer.
1. Hvordan merker din bedrift de økte/økende prisene på alt fra materiell til energi?
«Som alle andre har vi merka dette kraftig, først utover høsten -21 med akselererende kostnader og deretter «eksplosjon» dieselpris mars -22. Vi reforhandlet nye priser fra nyttår og var videre kjapt ute og innførte energitillegg fra mars, forhandlet med kunder og så videre, og de fleste aksepterte våre tillegg – heldigvis. Våre kostnader til drivstoff økte med mer enn 250.000 per dag og oppsummerer seg til bortimot 70 millioner per år. Ved eventuell manglende kompensasjon kunne vi selvsagt ikke leve med slike merkostnader».
2. Hvilke konsekvenser får «prisgaloppen» på kort og litt lengre sikt for din bedrift (økonomisk/resultatmessig og på andre måter)?
«På kort sikt håndterer vi situasjonen greit, da energitillegg i stor grad kompenserer for merkostnadene. Så langt har vi greid å opprettholde aktivitet og økonomisk resultat. Kostnadene blir jo veltet over på våre kunder som igjen i varierende grad får dette dekket inn videre. Konsekvensene av dette på lang sikt ser vi ikke ennå, men frykter at dette forringer bedriftenes konkurransekraft og evne til videre utvikling. I så fall kan vårt grunnlag bli kraftig svekket dersom ikke situasjonen normaliserer seg eller andre løsninger kommer på plass».
3. Ta en titt i glasskula: Hvordan ser kommende halvår/år ut, med tanke på det markedet din bedrift opererer i? Hva med investeringer og utvikling?
«Alltid vanskelig å spå om fremtiden…. Men vi påregner så langt vi evner å se nå en aktiv høst, videre sterk kostnadsvekst, lønnsoppgjøret vil slå kraftig inn men var samtidig helt nødvendig å ta et løft på med tanke på rekruttering. Utfra dette vil vi som aktører bli nødt til å øke prisene igjen og det vil bli svært krevende. Den frykta økonomiske resesjonen vil muligens slå inn også i våre områder men vi ser ikke foreløpig konsekvenser av det. Våre investeringer står fortsatt ved lag, vi bytter over 100 lastebiler årlig og kan ikke stoppe opp. Oppsummert -22 forventer vi vil medføre vekst og realistisk håp om det også i fortsettelsen».
4. Savner du noen avbøtende tiltak fra myndighetene – i så fall: Hvilke tiltak, og hvordan mener du dette kunne bidratt til å lette situasjonen?
«Det viktigste for næringslivet generelt (inkludert transport) er forutsigbare rammevilkår, og den situasjon som har oppstått senere tid har blitt håndtert ulikt i landene rundt oss. Det kan over tid medføre konsekvenser som rammer mye av det norske næringslivet og forringer vår felles konkurransekraft. Dette er således ikke en utfordring for transport alene, men en generell utfordring for alle inkludert den enkelte forbruker. Derved kreves bærekraftige løsninger over tid».