Scania-fokus på sjåføren:

Scania har utviklet forlenget CR23 og CS23 førerhus ved å benytte eksisterende komponenter i fabrikkens modulsystem. Der målet er ekstra passasjerplasser, er det Scania CrewCab som er malen.

Ekstra lange premium førerhus

– Vi har allerede fått de første henvendelsene fra kunder som vil ha det nye ekstra lange førerhuset, og nå venter vi spent på markedets reaksjon etter hvert som nyheten blir bedre kjent, sier John Lauvstad, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Norsk Scania til YrkesBil.no

Publisert
Scania tilbyr nå forlenget førerhus for R- og S-seriene, med ekstra fokus på å tilby langtransportsjåfører bedre komfort.

– Den ekstra lengden passer ikke minst godt for kjøreskoler og bergingsbiler. Med det flate gulvet kan vi få inn fire ekstra seter bak. Med den ekstra plassen blir dette også et flott alternativ for langtransportsjåfører som sover mye i bilen, og som her får mer armslag og bedre forhold, sier Lauvstad.

LES OGSÅ: Nye EU-regler åpner for dramatisk endring i lastebildesign

Det er R- og S-seriene fra Scania som nå kan spesifiseres med 270 mm lengre førerhus. Hovedfokus med forlengelsen er å skape førerkomfort på høyeste nivå for langdistanse-kjøring.

Det ekstra lange førerhuset skal kun produseres hos Scanias datterselskap Laxå Special Vehicles.

– Vi vil innarbeide noen av egenskapene fra Scania CrewCab i de nye variantene CR23 og CS23, sier Scania-sjefen Stefan Dorski.

– På denne måten tilfører vi mye ekstra plass, som åpner for økt komfort og mange nye kreative løsninger, legger han til.

Scanias beslutning om å tilby forlenget førerhus er et svar på ønsker fra flere markeder om førerhus med ekstra lengde.

Toppmodellen i S-serien med flatt gulv har allerede fått mye ros for romslighet, og med ekstra lengde blir dette et spesielt aktuelt alternativ for langtransportsjåfører som tilbringer mange netter hjemmefra. Her kan de blant annet ha Scanias 100 cm brede køye uten å behøve å folde denne sammen.

Med 27 cm ekstra lengde i tillegg til den opprinnelige lengden på 200 cm, målt fra pedaler til bakvegg, får man en lengdeøkning på 13 prosent.

– Det gjenstår å se hvordan sjåførene vil bruke den ekstra plassen. Noen vil kanskje bare generelt ha mer plass å bevege seg på, mens andre vil spandere en bredere køye, sier Dorski.

Den ekstra plassen skapes ved å benytte eksisterende komponenter fra Scanias velkjente modulsystem, og de første leveringene til kunder er ventet i tredje kvartal i år.

– Scania planlegger å ha disse førerhusene sertifisert med typegodkjenning i fjerde kvartal i år, legger Dorski til.

Først ute med lange førerhus som er tilpasset det nye EU-regelverket var for øvrig DAF, som nylig offentliggjorde slike løsninger for nye XF, XG og XG+.

Volvo har som kjent hatt sine XXL-hytter i mange år allerede, men de ble altså utviklet før det nye EU-regelverket kom på plass fra 1. september 2020 (beslutningen om regelendringen ble fattet i februar 2019).

Det nye dimensjonsregelverket i Europa ble innført for å gi produsentene muligheter for bedre aerodynamikk og større sikkerhet.

Powered by Labrador CMS