-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny DAF - fra ny DAF-fabrikk
-Dette er ikke bare en ny bil, det er en helt ny plattform, fikk vi beskjed om da DAF presenterte sine nye biler i går.
Ut fra de vi så på on-line presentasjonen hadde DAF-folkene sine ord i behold.
Vi ble vist tre biler, XF, XG og XG+ som alle var bygget etter det nye dimensjonsregelverket i Europa. Det ble innført for å gi produsentene muligheter til bedre aerodynamikk og større sikkerhet og det later til at DAF har utnyttet dette effektivt.
Det er lagt på 160 mm foran og 330 mm ekstra lengde bak. Bakoverforlengelsen er først og fremst utnyttet til bedre plass i førerhuset (i tillegg er det også muligheter for et virkelig høyt tak slik at det ikke er ett sted der takhøyden er under to meter), mens forlengelsen foran skal ha bidratt til bedre aero, høyere kollisjonssikkerhet og lavere vekt.
Bare for å bli ferdig med det: disse hyttene byr på «det neste nivået av luksus innen truck design».
Lavere vekt
Det ble fortalt at den nye serien hadde 10 % bedre forbruksverdier (enn hva?) og at 2/3 av denne forbedringen kom fra aerodynamikken som er blitt 19 % bedre (også: enn hva?). Resten hadde med finurligheten i drivlinjen å gjøre – for eksempel mindre olje som tannhjul skal plaske rundt i.
Siden jeg allerede har innført litt skepsis til informasjoner vi ble gitt, så skyldes det at igjen ble vi utsatt for en streamet presentasjon uten harde data, med en maskinoversatt pressemelding (på 14 sider forekom ordet ‘bransje’, som i bransjeledende eller bransjefavoritt 19 ganger. ‘Enestående’ bare 11) og med en spørsmål- og svar-runde som ikke ga muligheter til oppfølgingsspørsmål.
Ved en statisk presentasjon kan man i hvert fall selv sjekke påstanden om ‘førsteklasses materialer’ i interiøret. Her må vi nøye oss med påstander.
For eksempel vedrørende vekten, som for en modell faktisk skal være 200 kg. lavere.
Grunnen er en smart konstruksjon av den nye, forlengede fronten der det samtidig er bygget inn en ekstra kollisjonssikkerhet. Akkurat den påstanden virker troverdig, selv om beskrivelsen ikke er like klar:
-Den nye DAF-generasjonen av XF, XG og XG+ inkluderer også DAFs patenterte Programmed Cab Displacement System (ProCaDis), som muliggjør en kontrollert forskyvning på 400 mm av førerhuset på chassiset i en ulykke, og som absorberer energien og forhindrer førerhuset fra å løsne. Som resultat av dette opprettholder ProCaDis strukturen til førerhuset og maksimerer overlevelsesrommet til passasjerene i kjøretøyet.
Eller for å si det sånn, det hadde vært interessant å spasere rundt et slikt chassis og virkelig sett hva det dreier seg om.
Ny hyttefabrikk
Som vanlig når det dreier seg om en nye serie lastebiler er det en av hovedkomponentene som er ny – og aldri hele bilen. Akslene, kanskje, eller motorene. Her er det hyttene. Og de er så nye at det er bygget en helt ny fabrikk til dem, ved anlegget i Westerlo, Belgia.
Man ser de er nye også. Jeg har alltid sett på DAF som de mest markerte bilene når jeg møter tunge biler på motorveiene i Tyskland. Designerne bruker grillen for alt den er verdt.
De er ikke mer tilbakeholdne nå, heldigvis. I tillegg har de gjort taket med integrerte lykter enda mer karakteristisk, og de har noen sidespeil som er unike. De kan riktignok erstattes med kameraspeil (der kameraene kan trekkes inn), men selv om de er praktiske og åpenbart har et stort synsfelt mister bilen mye av sin karakter hvis man fjerner de store, velformede, klumpene på hver side.
Det man også legger merke til er store ruter som er trukket langt ned. Det burde gi god sikt – men det fikk vi heller ikke sjekket. Derimot kan det ikke være tvil om at en rute langt nede i passasjerdøren er med på å gi ekstra god sikt til den farlige siden av bilen. Ekstrautstyr, men burde være obligatorisk for urban transport.
Tåkete om TCO
Førerplassen ser veldig bra ut, med et ratt som har enda større reguleringsmuligheter enn man er vant til. En stor skjerm rett foran føreren leverer det meste av informasjoner – en skjerm til som konsentrerer seg om infotainment-avdelingen ligger nærmere midten, og tilhører også ekstrautstyret.
Det meste av betjeningen skjer via fysiske knepp fra knotter og brytere på rattet og girspaken er plassert på museet. Fra nå av er manuell kasse skrotet.
Også der ble det snakk om effektivitet og ‘i forhold til slike biler’ og en del svar som egentlig ikke var svar.
Om forholdet mellom elektro-hydraulisk og ren elektrisk styring for eksempel: ‘elektrisk er mer hensiktsmessig når vi kommer med batterielektriske versjoner’.
Hvorfor starte bilene med nøkkel og ikke med kontakt? ‘Vi regnet på det og valgte nøkkel på grunn av funksjonaliteten’.
Og oppfølgingsspørsmålet om hvordan man da kunne bruke app’er for å velge biler i en stor pool kunne selvfølgelig ikke stilles i en slik setting.
Heller ikke ble det plass til noe oppfølging til det tåkete svaret om disse bilenes TCO. ‘Det vil jeg nødig svare på når det kan sitte konkurrenter og se på!’
Til Norge i september?
Drivlinjene er ikke ukjente. Paccar MX-11 og MX-13 motorene skal brukes, men med nye injektorer, nye stempler, nye sylinderforinger, nye topper og en blokk som tillater høyere forbrenningstrykk.
Turbo, etterbehandling av eksosen, oljepumper og kompressorer er – ble det sagt – alle redesignet for å fjerne noe av friksjonstapet. Sammen med nye kjøreassistenter står disse for 1/3 del av den totale forbedringen av drivstoff-forbruket.
Høyere dreiemoment, påstås det, for begge motorene. 530 hesteren skal nå ha 2.700 Nm i toppgiret.
Jeg regner med at bilene byr på de oppkoblingsmuligheter som finnes i dag og at de kan utstyres med alle de assistentene som ligger på hyllene til underleverandørene.
Sannsynligvis finnes det komplette spesifikasjoner et sted, for salget starter omtrent i dag, med de første utleveringene når fabrikken starter opp for alvor i oktober.
Men noen av salgene har allerede gått omtrent av seg selv, ble vi fortalt via skjermen.
En rekke biler har selvfølgelig vært plassert ute hos brukere til en pre-evaluering.
-Hos disse som fikk snik tittet, fikk vi vite, -er det allerede bestilt 90 biler. Alle i den spesielle lanseringsfargen, Toscana-gult.
Se ikke bort fra at vi også kan få en sniktitt. Allerede ved Transportmessen i september.