-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Øker transportarbeiderlønna med 30.000
Kun 1 av 3 transportarbeidere har fagbrev. Yrkestrafikkforbundet starter nå en kampanje for å øke antallet drastisk.
- Fagbrev representerer økt lønn, faglig utvikling og økt bransjestatus. Som bussjåfør kan du med fagbrev få en økt grunnlønn på 27 000 kr i året før overtid og andre tillegg er regnet inn. Vi har et hårete mål om å få alle transportarbeidere til å ta fagbrev, uttaler generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger i en pressemelding.
Foruten kampanjevideoer og reklamer har Yrkestrafikkforbundet gjort en rekke grep for at veien til fagbrevet skal være enklest mulig.
- I forarbeidet vårt så vi at det var en rekke humper i veien for den som ønsker å ta fagbrev. Fylkeskommunene administrerer ordningen med fagbrev. Det er svært forskjellig fra fylke til fylke hvor god informasjonen er, og hvor lett det er å finne ut hvordan du går frem for å ta fagbrev. Derfor laget vi ytf.no/fagbrev der man enkelt finner ut hvordan man tar fagbrevet, uavhengig av hvor i landet man bor, fortsetter Jæger.
Får tildelt veiviser
En undersøkelse YTF gjennomførte blant sine medlemmer viste at 36 prosent av medlemmene hadde fagbrev.
Landsgjennomsnittet for bussjåfører er 30 prosent.
- I undersøkelsen kom det også frem at mange flere ville tatt fagbrevet dersom de hadde noen som hjalp dem på veien. Det har vi lyttet til. Vi har nesten 40 dyktige og dedikerte tillitsvalgte over hele landet som har meldt seg som veivisere. På nettsidene våre kan man melde seg opp til programmet vårt «I Rute» for å få tildelt en veiviser som hjelper til på veien til fagbrev. Man vil også få tips og råd av oss underveis, og vi vil gjennomføre digitale samlinger som forberedelse til teoretisk del av fagprøven, sier Jæger.
Bidrar med stipend
Medlemmer som velger å ta fagbrevet vil heller ikke ta noen stor økonomisk risiko.
Yrkestrafikkforbundet dekker inntil 10.500 kroner av utgifter i forbindelse med fagbrev.
- Vi mener fagbrev er såpass viktig for våre medlemmer at vi ønsker å fjerne økonomiske bekymringer rundt fagbrevet. Vi har også besluttet at helt nye medlemmer kan få denne støtten, det er ingen karanteneperiode for nyinnmeldte medlemmer, utdyper generalsekretær Linda Jæger.
Ser allerede resultater
Allerede et døgn etter kampanjen ble lansert ser forbundet stor interesse for initiativet.
- Vi har hatt hundrevis av besøkende på ytf.no/fagbrev i løpet av disse timene. Det er også en håndfull som allerede nå har meldt seg opp til «I Rute» for å få bistand til å ta fagbrevet. Første mulighet til å melde seg opp til teoridelen hos fylkeskommunen er 15. januar til 1. februar. Innen den tid håper vi å ha et betydelig antall oppmeldte, slår Jæger fast.
Håper på økt status blant unge
- Det er viktig å understreke at dette ikke bare er en døgnflue fra vår side. Denne kampanjen vil utvikles og gjenbrukes over tid for å sikre høyest mulig fagbrevandel i bransjen. Jeg håper at også flere organisasjoner i transportsektoren kaster seg på for å øke statusen i yrket. Slik får vi også flere som ønsker å utdanne seg til bussjåfører, lastebilsjåfører, lagerarbeidere og andre yrker i transportbransjen, avslutter Jæger.