-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Dette skal nye Volkswagen Amarok koste
Volkswagen åpner i dag for at norske kunder kan bestille den nye generasjonen Amarok. Dermed blir også prisene kjent.
Prisen starter på 670.400 kroner (inkl. avgifter og MVA, eks. levering og frakt), opplyser importøren Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS.
Prisen for de ulike utstyrsvariantene ser du lenger ned i artikkelen.
Her snakker vi altså en god slump over Toyota Hilux som starter på 564.500 kroner (inkl. avgifter, levert Oslo) og Isuzu D-Max som starter på 499.900 kroner (inkl. avgifter, levert Drammen). Men merk at dette er startpriser, og begge de sistnevnte modellene kryper fort oppover i pris når du putter på mer utstyr – eller større motor som du kan velge i Hilux.
Mest sammenlignbar med Amarok er nok nye Ford Ranger, som er bygget på samme plattform.
Ford har også offentliggjort prisene på nye Ranger (inkl. avgifter og MVA, eks. levering og frakt):
Rimeligste Ranger får du fra 618.950 kroner, det er en Rap Cab i utstytrsversjon XLT. Double Cab starter på 620.350 kroner i XLT-versjon, mens du må ut med fra 682.500 kroner for en bedre utstyrt Limited-versjon.
«Premium-varianten» Wildtrak begynner på 702.650 kroner, mens du må bla opp minimum 949.275 kroner for «råtassen» Ranger Raptor.
Lang pause fra markedet
Det var i 2010 Volkswagen lanserte sin første pickup, og Amarok ble raskt en populær bil i Norge.
Frem til 2020 ble det utlevert rundt 9.000 eksemplarer i Norge, før importør Harald A. Møller AS «pauset» salget i påvente av en oppgradert utgave.
– Den nye Amarok er et sportslig og robust arbeidsjern, skreddersydd for røffe og utfordrende norske kjøreforhold og skiftende vær. Vi er glade for å kunne tilby den med en solid grunnutrustning og til så konkurransedyktige priser, sier produktsjef for Amarok i Volkswagen Nyttekjøretøy, Kjetil Olafsen.
Fire utstyrsvarianter
Norske kunder kan velge mellom fire ulike utstyrsvarianter, som alle leveres med firehjulsdrift som standard.
I Norge selges Amarok i all hovedsak som double cab 2-seters varebil, men den vil også være tilgjengelig som personbil.
Innstegsmodellen har fått navnet Life og leveres med en 4-sylindret dieselmotor, mens den noe bedre utstyrte utgaven har fått navnet Style.
Volkswagen regner likevel med å selge mest av de to toppmodellene PanAmericana og Aventura. Style, PanAmericana og Aventura leveres alle med V6 dieselmotor.
Life kommer med 205 hk, mens de tre andre utgavene får en motorkraft på 240 hk.
Volkswagen sier de «har lyttet til innspillene fra kunder, og lagt mye utstyr og teknologi inn som standard i de fire utstyrsvariantene».
Standard-utrustningen
Andre generasjon Amarok får over 25 assistententsystemer, hvorav 20 er helt nye i Amarok. Blant annet kommer den med interaktive IQ.LIGHT – LED-Matrix-frontlys, Adaptive Cruise Control (ACC) og Front Assist-områdeovervåkingssystem. Mange av førerassistentsystemene, som Adaptive Cruise Control, er en del av standardutrustningen.
Med en lengde på 5 350 mm er den om lag 100 mm lenger enn forgjengeren. Akselavstanden på 3 270 mm er en økning på 175 mm, noe som gir mer plass i dobbeltkabinen.
De norske Amarok-variantene er typegodkjent for nyttelast på inntil 989 kg for Amarok Life, og 931 for de andre variantene. Amarok kan trekke 3,5 tonn.
Norgesgaranti
Amarok kommer med en Norgesgaranti på 5år/200.000 km.
Importøren opplyser at bilene får en solid understellsbehandling for å tåle krevende kjøreforhold ekstra godt.
Amarok PanAmericana har også fått en beskyttelsesplate under motoren.
Her er prisene for Amarok double cab 2-seters varebil:
• Amarok Life - 670.400 kr inkl mva og avgift
• Amarok Style - 796.200 kr inkl mva og avgift
• Amarok PanAamericana - 838.100 kr inkl mva og avgift
• Amarok Aventura - 847.900 kr inkl mva og avgift
Prisene er eks. frakt og levering.
Amarok produseres i Sør-Afrika, og de første kundebilene er ventet til Norge på sensommeren.
** RETTELSE: YrkesBil skrev i første versjon av denne artikkelen at Ford ikke hadde kommunisert prisene for nye Ranger, annet enn for Ranger Raptor. Dette er feil, og artikkelen ble oppdatert med gjeldende priser for Ranger 19. januar klokken 13.15**