-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Selger noen av verdens mest velutstyrte varebiler: – Det er en fordel i disse tider
Etterspørselen i Norge etter varebiler med mye utstyr sørger for at Mercedes-Benz-importøren ikke er blant de hardest rammede av leveringsproblemer. Hittil i 2022 har merket økt betydelig i et varebilmarked som totalt sett synker. Nye Citan blir et nøkkelprodukt som skal gi merket et betydelig volumløft.
I 2021 endte Mercedes-Benz på en fjerdeplass i det norske varebilmarkedet, med 3.748 registrerte varebiler og en markedsandel på 11,6 prosent, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Volumøkningen fra 2020 var på 27 prosent.
Oppturen ser ut til å fortsette i år: Der det samlede varebilmarkedet i Norge har sunket med drøyt 26 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, kan Mercedes-Benz notere en økning på 46 prosent.
Dermed er de det mest solgte varebilmerke i Norge så langt i år, med 1.288 registreringer.
Volkswagen, som i fjor var Norges mest solgte varebilmerke for 17. år på rad, er nå på andreplass med 1.153 registreringer – en nedtur på 24,5 prosent mot samme periode i fjor.
– Vi er nok av de som har hatt bedre tilgang på biler enn mange andre gjennom det seneste året, sier Per Ragnar Johansen, salgsdirektør for Mercedes-Benz varebil i Bertel O. Steen.
– Og det skyldes at dere selger ganske påkostede utgaver?
– Det bidrar, ja. Det er grunn til å tro at fabrikken synes det er mer interessant å levere ut noen biler med firehjulsdrift, stor motor og mye utstyr til Norge, enn å selge hvite varebiler med manuelt gir og bakhjulsdrift i andre enden av Europa.
– Vi selger noen av de – i snitt – best utstyrte bilene i verden, både når det gjelder person- og varebiler. Det er en fordel i disse tider, sier Kjetil Myhre, konserndirektør Mercedes-Benz i Bertel O. Steen.
– Hvilke forventninger har dere til nye Citan?
– De første bilene kom på plass i midten av januar, sier Johansen.
– Vi begynner med diesel, så kommer ulike varianter i løpet av året og den elektriske versjonen mot slutten av 2022. Nå har Mercedes-Benz vært inne i samarbeidsprosjektet med Renault helt fra starten av utviklingen, og fått inn sitt «DNA», så vi har stor tro på bilen.
– 1.000 Citan i året, når den elektriske er på plass, er et mål?
– Ja, det er et fint siktemål og et potensial, sier Myhre.
– eVito fikk nylig større batterikapasitet – er den Norges-aktuell?
– Vi har nylig priset versjonen som kommer med 66 kWh. Den starter på 523.500 kroner, og kvalifiserer for 36.887 kroner i Enova-støtte. Fra før tilbyr vi eVito Long Range med 100 kWh, som er en personbil vi i Norge bygger om til varebil. Gjennom høsten var det en lovende salgsutvikling på den. Nå tilbyr vi både eVito med 66 kWh og eVito Tourer Long Range med 100 kWh, sier Johansen.
– I tillegg til eVito Tourer Long Range tilbyr dere flaggskipet EQV som varebil. Hvordan posisjoneres de i markedet?
– Vi har vel ingen direkte konkurrent der, da vi har en mye større batteripakke og et mer påkostet produkt. Bilene våre er noe dyrere enn mange andre elvarebiler, men etter Enova-støtten havner man rundt 550.000 kroner. I det norske varebilmarkedet er ikke det en avskrekkende pris.
– Hva blir el-andelen i 2022?
– Opp mot 30 prosent for varebiler totalt sett, sier Myhre.
– For Mercedes sin del blir andelen noe lavere, og det henger sammen med hvor mange elektriske Citan vi kan få tak i mot slutten av 2022, sier Johansen.
– Vito har tradisjonelt en firehjulsdriftandel rundt 90 prosent. Hva med firehjulsdrift på elvarebilene?
– Det kommer ikke i nærmeste fremtid, meg bekjent. Men vi påvirker det vi kan overfor fabrikken med tanke på hva norske kunder etterspør. Firehjulsdrift er en del av dette.
– Hva med Sprinter – den skal løftes?
– Vi er gode i Sprinter-segmentet. Der får vi også et interessant nytt produkt i år. Frem til nå har det kun vært tilgjengelig et firehjulsdriftsystem bygget og spesialtilpasset av Oberaigner, mens nå skal Mercedes’ egenutviklede system integreres direkte på fabrikken. Det er billigere å produsere og medfører lavere utslippsverdier, og dermed lavere avgift. Bilen blir mer konkurransedyktig, og vi tror derfor vi kan selge noen flere enn vi har gjort. Vi håper å kunne levere de første bilene med nytt system i slutten av januar.
– Grønnskiltet varebil utgjør bare halve Sprinter-volumet. Totalvolumet for Sprinter har vært stabilt de seneste syv-åtte årene. Fremover blir dette segmentet spennende, med økende transportvolum og endret transportmønster.
– eSprinter har hatt en beskjeden start. Når kommer den varslede neste generasjon?
– Fabrikken jobber nå med en elektrifisering av Sprinter-linja, med en ny generasjon som skal lanseres rundt 2024-2025. Da blir det snakk om økt batterikapasitet og større fleksibilitet i form av flere versjoner, deriblant chassis-utgaver med påbyggmuligheter.
– Noe nytt på den digitale fronten?
– I løpet av høsten 2021 migrerte tidligere Mercedes Pro, som var et rent varebilprodukt, over til Mercedes Me, som tilbys både person- og varebiler. Flere varebilkunder er nå over på Me, men da i en B2B-versjon som er forbeholdt varebilkunder. Den nye versjonen gir deg mulighet til APP-styring av en rekke funksjoner i bilen som start av parkeringsvarmer og fjernopplåsing. Videre gir den muligheter for fjerndiagnose og bedre serviceplanlegging. I 2022 må vi løfte frem produktet mer overfor varebilkundene, men først må selgerne våre lære det nye systemet grundig.
– Hva med nettkonfigurator?
– Den er mer eller mindre opp og går nå, men vi har ikke markedsført den veldig ennå.
– Vi jobber med en løsning på tvers av merkevarene, et Product Information Management System. Dette er et salgsverktøy som fôres basert på definerte markedsmodeller. Systemet løftes nå over i kundefront, slik at kunden kan gå inn på nettsiden og bruke samme system – i Mercedes-Benz innpakning – som selgerne bruker. Ambisjonen er også å få varebil over hit, men varebiler noe mer komplisert, med mye skreddersøm, ombygginger og påbygg. Det er foreløpig ikke definert eksakt når en slik løsning er aktivert for varebil, sier Myhre.
– Vil dette inkludere for eksempel varebilinnredninger?
– Kan vi klare å løfte det vi i dag kaller skreddersøm inn i et menyvalg, er det interessant. Det skjer neppe i 2022, men vi jobber med det.
– Hvordan skiller dere på person- og varebil ute hos forhandlerne?
– Vi har sertifiserte varebilselgere, men det er også en del kryss-salg. Å bygge og sikre kompetanse er en av de tingene vi har satt opp på vår egen liste som ekstremt viktig.
– Vi selger high end-produkter innen varebil, med stor grad av kundetilpasninger og i mange tilfeller påbygg og ombygninger. Vår styrke er da å ha et salgsapparat med god kompetanse. Da er det nyttig med fysiske samlinger for å drive opplæring, der man kan se og ta på bilene, noe som har vært begrenset i pandemien. Dette vil vi intensivere i 2022, og ser at vi skal løfte oss der, sier Johansen.
– Hva skal dere bli bedre på i 2022?
– Alt kan bli litt bedre, men Citan er et av nøkkelproduktene, og et segment vi ikke har samme fotfeste og etablerte kundegruppe som vi har på Vito og Sprinter. Da gjelder det gode gamle salgshåndverket, hvor vi må støtte forhandlerne og sette mål. Ordrereserven er bra, så vi skal et godt knepp opp fra 2021, sier Myhre.