-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Omfattende Sprinter-oppgradering
Sprinter har blitt elektrisk, men det betyr ikke at Mercedes har sluttet å finpusse og oppgradere dieselversjonene. Nå kommer en betydelig oppdatering.
I dagens jag etter elektriske kjøretøy kan man få inntrykk av at versjonene med forbrenningsmotor skal gå for lut og kaldt vann i resten av sin levetid.
Det er heldigvis et stykke unna sannheten, og kanskje spesielt når det gjelder nyttekjøretøy.
Nå melder Mercedes-Benz at det kommer en omfattende teknologioppdatering av multiverktøyet Sprinter, der flere elementer er hentet fra produsentens personbil-portefølje.
Kraftig dieselmotor
Kjernen i oppdateringen er 2,0-liters OM 654-dieselmotoren som er kjent fra Mercedes-Benz personbilporteføljen.
I Sprinter vil den firesylindrede enheten være tilgjengelig i opptil tre effekt-alternativ. Motoren kan kombineres med 9G-TRONIC automatgir, som erstatter 7G-TRONIC PLUS, mens den 6-trinns manuelle girkassen forblir uendret i modellserien.
Selv om den kraftige firesylindrede dieselmotoren OM 654 så langt bare har vært tilgjengelig i Sprinter varebil og chassis med bakhjulsdrift, vil Mercedes-Benz fremover tilby enheten som eneste forbrenningsmotor for alle versjoner, også med det nye firehjulsdriftssystemet.
Klassifisert i henhold til Euro VI-E og Euro 6d, kan OM 654 snart bestilles, avhengig av valgt drivlinje og karosseri, med 150, 170 og 190 hestekrefter.
Nytt firehjuldriftssystem
Den tredje teknologioppdateringen er et nytt firehjulsdriftssystem, med Torque-on-demand i Sprinter 4×4, som vil erstatte det nåværende systemet.
I motsetning til forgjenger-systemet, som førte 35 prosent av dreiemomentet til fronten, og 65 prosent til bakakselen, kan dette fordele dreiemomentene fullt variabelt mellom for- og bakaksel avhengig av situasjonen og uten interaksjon fra sjåføren.
Fullstendig variabel dreiemomentfordeling sikres av en elektronisk kontrollert kløtsj. Hvis kløtsjen kobles ut ved normal kjøring, driver bakakselen bilen helt. Når kløtsjen er aktivert, spiller forakselen inn.
Speed Delivery Door
Skyvedørssystemet Speed Delivery Door er en annen nyhet, som innebærer en automatisk og sensorkontrollert dobbel svingdør, som erstatter skyvedøren til bagasjerommet ved behov.
Systemet oppdager sjåføren så snart vedkommende kommer inn i bagasjerommet fra førersetet, og Speed Delivery Door låses deretter opp og åpnes automatisk.
Sjåføren kan forlate bilen med pakkene i hendene uten å måtte berøre noe annet, og døren lukkes så automatisk bak henne.
Automatisk låsing vil være tilgjengelig for bestilling som et ekstra alternativ.