-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Bilskadereparatør
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

– Det virker som risikoviljen er relativt stor med tanke på å teste nye produkter og løsninger
Odd Romundstad (bildet), salgsdirektør Buss i MAN Truck & Bus Norge AS, medgir at 2022 ikke blir det store jubelåret – og retter i stedet blikket litt lenger frem i tid, med flere nyheter i ermet.
– Hvor mange busser skal MAN levere i Norge i 2022?
– Vi har dessverre ingen store leveringer i 2022 (anbud) og har derfor budsjettert relativt beskjedent med 35 enheter.
– Hvor stort blir totalmarkedet for busser i Norge i 2022?
– Veldig beskjedent for busser over 8.000 kilo, da det er veldig få anbudsoppstarter i 2022. Det er også fremdeles liten investeringsvilje i turbuss på grunn av Covid-19-pandemien, så det er i øyeblikket litt vanskelig å spå hvordan dette slår ut. Jeg kan anslå totalmarked på 350-400 busser – om vi får litt medvind.
– Hvor stort blir totalmarkedet i 2023 og hvor stor andel av dette har MAN ambisjoner om å ta?
– 2023 marked 700-750. Ambisjonen for MAN er en andel så stor som mulig.
– Hvilke anbud er mest interessante for MAN fremover?
– Alle anbud er i utgangspunktet interessante for oss.
– Hva er på gang av produktnyheter fra MAN de neste par årene?
– En videreutvikling av vår nye Lion’s City både i el, diesel og CNG versjon (med spesiell vekt på el) er på gang. Vi vil også bruke tid på å introdusere vår nye Lion’s Intercity LE. Vi er nå i en oppbyggingsfase for denne nye modellen.
– Vi er også spente på MAN TGE i Euro 6e-versjon i minibussutførelse.
– Hvor stor andel av salget blir elektrisk, både av eget salg i 2022/23 og i overskuelig tid fremover, samt totalmarkedet? Hva med andre alternative drivstoffer: Gass, HVO etc.?
– For vår del er 2022 ikke preget av «elektriske leveranser». 2023 kan nok bli mer «elektrisk».
– Hva er de største utfordringene bussbransjen står overfor fremover?
– For turbuss er det ikke til å komme unna at usikkerheten rundt Covid-19 er en utfordring for både leverandører og operatører. Mange turbussløyver har blitt borte og andre sitter på gjerdet med tanke på nyinvesteringer.
– Elektrifiseringen av bussparken og hastigheten på produktutviklingen kan være en utfordring. Nye merker innen elbuss kommer inn i markedet og det virker som risikoviljen er relativt stor med tanke på å teste nye produkter/løsninger.
– Vår tilnærming er å sørge for at vi parallelt med salg av nye drivlinjer sørger for at vårt ettermarked får «påfyll» med kunnskap, reservedeler og verktøy. Vi har fokus på at kunden skal ha en problemfri hverdag uansett valg av drivlinje.