Utseendemessig er endringene små.
Driver Pal, den Alexa-baserte nye stemmestyringen, gjør at sjåføren kan kommunisere med bilen ved hjelp av stemmekommandoer.
Den nye luftfjæringen styres elektronisk.
Minneskum i midten av sitteputen, rygglenet og hodestøtten skal gi økt sittekomfort.
Kjøretøyet tilfredsstiller Euro 6-D Final og Euro VI-E.
Helene Norman-Dupuy er Country Manager for Iveco i Norge. Foto: IVECO

Iveco Daily: Oppgradert arbeidsjern

Ny «intelligent» luftfjæring med elektronisk styring, stemmestyrt kommunikasjon med bilen, nye seter og oppgraderte motorer er blant nyhetene på Iveco Daily.

Iveco omtaler varebilen som «nye Daily», slik de alltid gjør når modellen har fått en «makeover», men om vi skal se mer nøkternt på det så snakker vi nok om en oppgradert versjon av en eksisterende bilmodell.

Det er ikke mer enn tre år siden vi var i Torino i anledning modellens 40 års-lag. Også den gangen ble arbeidsjernet presentert som en «ny bil».

I det hele tatt er det interessant, det der: Hvor går grensen mellom en ansiktsløftning, eller oppgradering, og en «ny bil»?

Uansett, Iveco forteller i alle fall om flere konkrete punkter der de har forbedret sin trofaste Daily:

Det er blant annet snakk om en «intelligent» luftfjæring med «smart elektronisk styring», som kalles Air-Pro. Italienerne hevder dette er en nyhet i bransjen, men om konkurrentene er enig i dette vet vi ikke. Det hevdes videre at systemet øker kjørekomforten, beskytter sjåfører og last, samt tilpasser seg bruksområdene.

Nå er Iveco Driver Pal også tilgjengelig i Daily, etter først å ha blitt introdusert i produsentens tyngre kjøretøy. Den Alexa-baserte nye stemmestyringen gjør at sjåføren kan kommunisere med bilen og andre sjåfører ved hjelp av stemmekommandoer.

Så var det setene. Såkalt «minneskum» i midten av sitteputen, rygglenet og hodestøtten skal angivelig for første gang være benyttet i et lett nyttekjøretøy. Heller ikke her er vi sikre på om konkurrentene vil si seg enige, men vi sitter (bokstavelig talt) ikke på informasjon som kan tilbakevise påstanden.

Det beskrives at «skummet former seg etter kroppen, gir en jevn vektfordeling og reduserer trykktoppene med inntil 30 prosent». Ikke bare skal det skape utmerket komfort, det skal faktisk forebygge ryggsmerter. Høres unektelig bra ut, men foreløpig har vi kun produsentens egne ord på dette - så det gjenstår å prøve ut.

20 mm lengre og 15 mm tykkere fremre sittepute, er både konkret og målbart, og lyder bra for folk med lange ben. Setenes sider og spaker har dessuten fått en ny utforming som skal gjør det lettere å gå inn og ut av bilen.

Under panseret er det også foretatt visse oppgraderinger for å sikre at kravene i Euro 6-D Final og Euro VI-E er tilfredsstilt. Det opplyses samtidig at 2,3-litersmotoren har fått inntil 6 prosent lavere drivstofforbruk og inntil 15 prosent større dreiemoment enn forgjengeren.

Connectivity Box er en annen nyhet som gjør at sjåføren slipper ståtid og kan fortsette å kjøre ved at det opprettes direktekontakt mellom kjøretøyet og Iveco Control Room hvor et team av spesialister overvåker data i sann tid, utfører fjerndiagnose og kan oppdatere kjøretøyets programvare.

På denne måten kan man oppdage problemer innen de oppstår og foreta forebyggende tiltak. I mange tilfeller kan Iveco også løse problemer trådløst slik at kjøretøyet kan fortsette uten driftsstans.

Samtidig med en del nyheter er mye beholdt:

3,5 tonns tilhengervekt på nesten samtlige modeller og konstruksjon som en lastebil med C-ramme gjør at du kan kjøre tung last uten redusert kjørekomfort.

Importøren opplyser at modellen nå er tilgjengelig for prøvekjøring i Norge.

- Dailys topputstyrte kampanjemodeller, som finnes i flere forskjellige modeller, diesel, HVO eller gass, samtlige med fem års fabrikkgaranti, fortsetter selvsagt også i 2022. Det beste av alt er at kjøretøyene har korte leveringstider, sier Helene Norman-Dupuy, Country Sales Manager for Iveco Norge AS.

Powered by Labrador CMS