-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tror på fortsatt stigning
Iveco økte på alle fronter i 2021, tross leveringsutfordringer. Nå skal Helene Norman-Dupuy, country manager for Iveco Norge, fortsette satsningen på biogass og samtidig lansere en ny elektrisk Daily. Nikola-introduksjonen forventes i senere halvdel av 2022.
– Vi økte i alle segmenter i fjor, så vi skal ikke være misfornøyd med det. I prosent var økningen størst for de tyngste segmentene. Oppturen startet egentlig mot slutten av 2020 og fortsatte inn i 2021. Vi fikk blant annet noen større ordre, både på tunge og lettere biler. Også på biogass, sier Helene Norman-Dupuy, country manager for Iveco Norge.
– Har biogassmarkedet «løsnet» litt?
– Ja, det løsner mer enn jeg hadde trodd. Det har vært så mye frem og tilbake med bompengeproblematikken. Etter at vi var med på åpningen av Gasums nye fyllestasjon i Trondheim har vi merket en endring blant kundene, i alle fall i det området hvor det nå finnes fyllemuligheter.
– Øker dieselprisen ytterligere nå trenger ikke de som er utenfor Oslo bompengefritak for at biogass skal lønne seg. Vi har hele veien sagt at biogass er ti prosent dyrere i drift enn tilsvarende dieselbil, grunnet litt dyrere drivstoff og litt dyrere vedlikehold, men når dieselprisen øker mer enn biogassprisen så krymper denne forskjellen. Den effekten har vi sett gjennom 2021.
– Så det blir mer biogass fremover?
– Ja, vi har med oss inn i det nye året store ordre på biogassbiler som skal leveres i 2022. Vi tilbyr jo gass i alle segmenter, så det blir spennende å se hva som skjer med null- og lavutslippssoner i byene der biogass vil være attraktivt. Flere snakker om støyreduksjon og nattleveringer, og biogassbilene har også en stor fordel når det gjelder støy.
– Gassmotorene ligger 3-4 desibel lavere enn tilsvarende dieselmotorer, sier Frode Bjørkli, salgssjef i Iveco Norge.
– For mange kunder løser biogassbilene utfordringene med at elbilene har for kort rekkevidde. Så det er synd at politikerne ikke gjør mer for å bestemme seg for om biogass skal satses på eller ikke, sier Norman-Dupuy.
– Hvordan var ordrereserven ved årsskiftet?
– På tungbil har vi ganske nøyaktig dobbelt så stort ordrevolum som ved inngangen til fjoråret. Mest overraskende er kanskje Eurocargo der vi går inn med en ordrereserve like stor som salget i 2021. Det føles bra. Men samtidig er leveringssituasjonen mer usikker.
– En Daily som ble bestilt uken før jul blir levert i uke 37. På de tunge kan man legge på litt, så snakker vi fort om høstferie-tider. Så skal gjerne bilen innom påbygger før den skal til kunden, påpeker Bjørkli.
– Når oppstod leveringsutfordringene?
– Vi hadde bra med tilgang på bil gjennom mesteparten av 2021, men fra midten av oktober endret det seg, sier Norman-Dupuy.
– Hva gjør kunder som opplever forsinket levering?
– Noen hjelper vi med å forlenge leasingavtaler, noen skaffer en bruktbil – hvis de får tak i det i dagens marked, noen velger å leie bil.
– Blir bruktbilene værende i Norge i større grad?
– Ja, hos oss ser vi et veldig stort skifte – egentlig hundre prosent. Fra å eksportere det meste blir de fleste bilene nå værende i Norge. Det kan også ha å gjøre med at vi har fornyet modellprogrammet, noe som har gitt merket i seg selv en høyere standing i det norske markedet og dermed mer attraktive på bruktmarkedet. Målet er at vi skal beholde flest mulig biler i Norge.
– Bruktbilprogrammet OK Trucks ble lagt litt på vent i Norge for noen år tilbake. Hva er status nå?
– Vi har ansatt en ny bruktbilsjef i nyopprettet stilling. Ismail Salih startet i slutten av første kvartal i 2021, og bruktprogrammet OK Trucks er nå i gang. I det ligger at bilene blir reparert til tre ulike standarder, på alder og spesifikasjoner.
– Hvilken posisjon har merkevaren Iveco i Norge?
– Iveco er nok mer kjent i andre land enn i Norge, men i 2021 har vi gjort mer for å få Iveco kjent ute i det norske markedet. Blant annet gjennom karavane der vi kjørte over 650 demoer fra midten av mars og til juni. Vi hadde med Daily med treveis tipp, femtonner, syvtonns skapbil og Eurocargo. Av de tyngste hadde vi med konteinerbil, 19-tonns skapbil og en trekkvogn.
– Blir det Nikola lansering i Norge i 2022, slik du håpet for et år siden?
– Nikola er introdusert til pressen i 2021 og første produksjon fra fabrikken i Ulm går til Hamburg Havn. Deretter står USA for tur frem til fabrikkene der er klare til å produsere selv. Introduksjon i Norge blir i senere, men tidspunktet er ikke klart ennå. Fabrikken i Ulm produserer hydrogendrevne og batterielektriske biler om hverandre på samme linje, slik at bestillingene kan legges inn på Just in Time-produksjon.
– Kommer elektrisk eller hydrogen først til Norge?
– Planen er å lansere en batterielektrisk bil først. En utfordring er ladeinfrastrukturen, der det må et nytt nettverk på plass for tunge kjøretøy. Skal man lade en elektrisk lastebil på dagens ladestasjoner opptar man tre plasser, fordi de er bygget for mindre kjøretøy. Det er dessverre litt for lite debatt og fokus på dette i det offentlige.
– Hva skjer i forhandlernettet?
– I fjor åpnet vi Iveco avdeling Drammen, hos Lier Lastebilservice AS. Fra før hadde vi Vøyenenga, Oslo og Råde. Totalt har vi nå 14 salgspunkter. I tillegg har vi fått avtale med Team Verksted på Gol og forhandleren vår AS Autoservice i Førde har utvidet med selger og avdeling i Ålesund.
– Hvor er de hvite flekkene som skal dekkes?
– Vi håper sterkt på å få til et servicepunkt i Bodø. Så jobber vi med ytterligere noen flere. Å få på plass fire til fem nye salgspunkter med verksteder i 2022 er et mål. Totalt har vi i dag 25 offisielle verkstedpunkter.
– Hva kommer av produktnyheter i år?
– I løpet av året skal vi lansere elektriske Daily Elec. Foreløpig kan vi ikke gi mer informasjon, men vi gleder oss.
– Hva er potensialet?
– Jeg tror vi kunne solgt mye elektrisk Daily i Norge, men det kommer litt an på hvor stor tilgang vi får på biler. Elektriske varebiler begynner å ta av også i de store markedene i Europa nå.
– Hvordan blir 2022 i det store bildet?
– Spennende. Leveringene kommer ikke like fort som vi er vant til, og det er utfordrende for kundene og for påbyggerbransjen. Vi er opptatt å ivareta en god relasjon til påbyggerne som har vært der for Iveco, det er viktig for oss å få dette til å fungere bra for dem. Vi budsjetterer på de leveringstidene vi har i dag, og de er lagt ganske realistisk – så det er ingen ting som tyder på at ikke det skal holde. I totalmarkedet tror vi på høy aktivitet og økning, men det store spørsmålet er hvor mye som kan bli levert