LEVC L380

Produsenten av London taxi

Engelsk MPV fra Kina

Det slippes stadig nye detaljer om LEVC. Men den detaljen vi fremdeles mangler er informasjon om det blir import til Norge.

LEVC er et av Geelys merker. Men basert i Storbritannia og først og fremst kjent som produsent av de ikoniske London-drosjene. I batterielektrisk utgave.

Gill-gruppen har representert merket lenge, uten at det har gitt særlige resultater. Men den nye L380-modellen derfra virker så attraktiv og såpass alene på markedet, at den burde da være av interesse?

(Men siden når har jeg forstått meg på biler og forretning?)

Vi har vært innom denne modellen før, da den var ny, men det kommer stadig nye detaljer.

Som for eksempel at den er bygget på noe de kaller SOA-plattformen (Space Orientated Architecture) som gir muligheter for akselavstand fra 3 til 3,8 meter. Her er den på 3,19 meter og utvendige mål er 5316 x 1998 x 1940 mm.

LEVC SOA-plattform - Hello Space
LEVC SOA-plattform - Hello Space
LEVC SOA-plattform - Hello Space
LEVC SOA-plattform - Hello Space
LEVC SOA-plattform - Hello Space

Fleksibelt interiør

I driv-avdelingen vil du kunne velge mellom en eller to motorer, hver av dem på 200 kW. Og det blir batterivarianter på 100, 116 og 140 kWt. Det vil si kinesiske rekkevidder fra 570 til 800 km.

Interiøret er svært fleksibelt. Ved lanseringen ble den presentert som 3-seter med helt flatt gulv (varebil?) og som 4, 5 og 7-seter, med en rekke muligheter for individuelle stoler. Skinner på 1,9 meters lengde gir muligheter for individuell innredning.

Designsjefen døpte oppskriften X-space – X, for de utallige mulighetene.

11 airbags om bord. De er orientert slik at her er alle innbyggerne dekket, uansett setekonfigurasjon.

Komfort og luksus

Det er en lang rekke førerstøttesystemer om bord, og med muligheter for luftfjæring er det åpenbart at også komfort er en av prioritetene.

Og luksus.

Til flaggskipet ved introduksjonen tegnet Lee Courtier – ansvarlig for interiøret – spesialbagasje til bilen. Det ble fremstilt hos Schedoni i Modena – skinnmaker som har laget spesialbagasje for Ferrari siden 1977.

Dette er ikke noe typisk kinesisk produkt. For eksempel er design gjort av Brett Boydell (21 år hos Bentley) og hans folk ved designsenteret i Ansty nær Coventry.

Men ved introduksjonen i Wuzhen i forrige uke ble det fortalt at selv om bilen er designet med eksport som et av de klare målene, skal den selges i Kina først. Til England (og resten av Europa?) kommer den først om to år.

LEVC L380
LEVC L380
LEVC L380
LEVC L380
LEVC L380
LEVC L380
LEVC L380
LEVC L380
LEVC L380
LEVC L380
LEVC L380
LEVC L380
LEVC L380
LEVC L380
LEVC L380
LEVC L380 med skreddersydd interiør fra Schedoni i Modena
LEVC L380
LEVC L380
LEVC L380 med skreddersydd interiør fra Schedoni i Modena
LEVC L380 med skreddersydd interiør fra Schedoni i Modena
LEVC L380 med skreddersydd interiør fra Schedoni i Modena

LES OGSÅ:

Powered by Labrador CMS