Farizon Super Van

Geelys varebiler på vei til Europa

Ikke bare eksporterer Geely typegodkjente varebiler til Europa. De har også vist sin Super Van – en varebil konstruert batterielektrisk fra bunnen av.

Vi kan like godt lære oss navnet.

Farizon.

Nå har de fått typegodkjent sine første varebiler for Europa og eksporten til Tyrkia – deres første EU-marked – er i full sving.

Intensjonene er klare. Selskapet er en divisjon under Geely New Energy Commercial Vehicle Group og fra det første produktet ble vist i oktober 2016, har det ikke vært tvil om at dette dreier seg om batterielektrisk.

Fra store lastebiler til små varebiler.

Bilen som går til Tyrkia måler 531x175x199 cm, har et varerom på 7 kubikk og nyttelast på 1,3 tonn.

Batteri- og ladespesifikasjonene ser ut som de er i toppklasse. Etter Geelys standard er rekkevidden 285 km og cellene kan håndtere inntil 9.000 ladesykluser.

Den svarte skilpadden

Dessuten er det nettopp presentert et nytt batteri som kalles «den svarte skilpadden» (etter formen, sannsynligvis, ikke etter farten) som har en service-levetid på 10 år eller 800.000 km og som bare bygger 150 mm i høyden.

Dette batteriet monteres først i V7e som er en litt oppgradert utgave av Tyrkias V6e, men der det virkelig skal få vist seg frem, blir nok i den nye Super Van.

Her har vi endelig en varebil som er konstruert for batteridrift fra bunnen. Ikke lenger noen kompromisser med kravene som en forbrenningsmotor stiller til oppbyggingen.

Med alle de andre systemene som er bygget inn i denne bilen, vil den revolusjonere nærtransport, sier Geely.

Her forsvinner skillene mellom varebiler og personbiler, sier en stolt produsent, og det er åpenbart at som Connected Vehicle stiller Super Van like sterkt som noen av de mest elektronikktunge personbilene.

– En bil alle nye varebiler må måle seg mot, sier Mike Fan – CEO hos Farizon.

Oppsiktsvekkende konstruksjon

Plassutnyttelse blir helt annerledes, stolpefrie døråpninger gjør lasting og lossing meget enklere, ny bærende struktur sparer vekt – det er oppsiktsvekkende konstruksjonsgrep hele veien.

Dessuten sikrer GXA-M-arkitekturen, som den heter, en stor grad av fleksibilitet.

Ved debuten viste Farizon fire forskjellige versjoner, fra minibuss til smart logistikk-hub. Men man kan også se for seg autonomt varelager, moderskip for robot-leveringer, eller bobil eller pickup – for eksempel.

Og drivlinje-avdelingen kan endres til bl.a. batteribyttesystemer, hybrid-drift eller metanol-fyrt rekkeviddeforlenger.

Bilen møter alle ECE-regler, og kollisjonskravene som finnes i EU. Under utvikling har den vært testet, og det har vært jobbet med godkjenninger i Kina, EU, Storbritannia og ikke minst i Norge. Til sammen er 2,8 millioner kilometer tilbakelagt.

I Kina skal den selges gjennom spesielle lokaler i storbyer – 32 slike åpnet samtidig med lanseringen. Neste måned skal de ha 90 slike i hele landet.

På andre markeder skal distribusjonen skje etter vanlig mønster – oversjøisk debut i andre halvår i år.

Men om det også betyr Norge, vet vi ennå ikke.

Farizon V6e
Farizon V6e
Farizon V6e
Farizon V6e
Farizon V6e
Farizon Super Van
Farizons nye batteripakke
Farizon trekkvogn
Farizon V7e
Farizon V7e
Powered by Labrador CMS