-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Verdensrekord i rekkevidde for elektrisk lastebil
1.099 kilometer uten å lade. Da begynner vi å snakke.
Hva er rekkevidden? Spørsmålet er som regel det første som dukker opp hver gang et nytt elektrisk kjøretøy dukker opp.
Foreløpig makter ikke de batterielektriske lastebilene som finnes i markedet å tilby nok rekkevidde til å være et reelt alternativ for de store massene.
Men utviklingen på feltet går fort, og nå melder selskapstrioen Continental, DPD Switzerland og Futuricom at de har satt ny verdensrekord i rekkevidde for en batterielektrisk lastebil.
Den elektriske lastebilen fra sveitsiske Futuricum kommer nemlig med i Guinnes Rekordbok, etter at den nylig kjørte 1.099 kilometer uten å lade underveis.
Det var selskapet DPD Switzerland som satte rekorden, med en elektrisk lastebil som allerede hadde vært brukt i vanlig drift i seks måneder. Vi snakker altså om en bil bygget for det virkelige transportliv, og ikke et spesialbygge med ett mål for øyet - å sette verdensrekord.
– Vi har bygget om en Volvo-lastebil til å bli helelektrisk. Lastebilen veier 19 tonn og har 680 hestekrefter, og det største lastebilbatteriet i Europa, forteller Adrian Melliger i en pressemelding.
Han er sjef for Designwerk Products AG, som står bak varemerket Futuricum. Det er for øvrig Futuricum som står bak den elektriske trekkvognen «Emma» som vi nylig omtalte, i forbindelse med at Asko prøvekjører denne i Norge.
At dekk har betydning for rullemotstand og energiforbruk er ingen i tvil om.
Og siden Continental er en av partnerne i dette rekordforsøket, poengteres det at lastebilen var utstyrt med deres dekkserie EfficientPro, som er designet for å ha lav rullemotstand, og således et lavt energiforbruk i bruk innen langtransport.
– Med elektrisk mobilitet har vi nå enda større fokus på rullemostand, sier Hinnerk Kaiser, utviklingssjef for lastebildekk hos Continental.
Rekorden ble satt på Continentals testbane i Hannover som går under navnet Contidrom, hvor det ligger en stor ovalbane for dekktesting.
På den 2,8 kilometer lange ovalbanen kjørte to sjåfører til sammen 392 runder med en snitthastighet på 50 km/t.
Det var rundt 14 grader i lufta og 23 grader i asfalten, og ganske mye vind med en vindhastighet på 18 km/t med 40 km/t i kastene.
Rekordkjøringen pågikk i 23 timer.