-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Krav om nullutslippskjøretøy i offentlige anskaffelser
Regjeringen innfører nå krav til såkalt nullutslipp i offentlige anskaffelser av personbiler fra 2022, lette varebiler fra 2023 og bybusser fra 2025. Ny forskrift om energi- og miljøkrav trer i kraft fra nyttår.
Noen overraskelse er det ikke. Saken ble sendt ut på høring tidligere i år, og nå settes de nye kravene altså ut i livet.
- Norge skal nå klimamålet vi har satt oss under Paris-avtalen. Da er vi nødt til å ta i bruk en rekke virkemidler. Det er nå mulig å gå over til nullutslippskjøretøy i stadig flere deler av transportsektoren, og det offentlige skal ligge foran i dette skiftet. Derfor innfører vi nå krav om å innføre krav om nullutslippskjøretøy i offentlige anskaffelser, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
- Transportsektoren står for om lag en tredjedel av Norges klimagassutslipp, og om lag 60 prosent av de ikke-kvotepliktige utslippene. Det må vi ta på alvor. Med disse kravene anslår vi et utslippskutt på rundt en halv million tonn CO2-ekvivalenter i perioden 2022-2030, sier Nygård.
Flere nullutslippsbiler på veiene vil også få betydning for luftkvaliteten, skriver regjeringen.
Nullutslippsbiler er nok et begrep som kan diskuteres, da alle kjøretøy har en form for utslipp gjennom produksjon og transport ut i markedet, så mer presist er det kjøretøy uten lokale utslipp der de brukes regjeringen sikter til.
- I tillegg til å redusere Norges utslipp av klimagasser, vil krav til nullutslipp bidra til å bedre luftkvaliteten i byene og redusere støy, sier Nygård.
Unntakene:
For de fleste anskaffelser vil et nullutslippskjøretøy innebære lavere kostnader når man tar hensyn til både innkjøp og driftskostnader, mener regjeringen.
Det er imidlertid ikke mulig eller hensiktsmessig i alle tilfeller å velge nullutslipp. Derfor vil det bli noen unntak fra kravene.
- Det er ikke alle transportbehov som kan dekkes av personbiler, lette varebiler og bybusser som bruker nullutslippsteknologi allerede fra i dag. Derfor har vi sikret oss gode unntaksmuligheter fra nullutslippskravet, slik at offentlig sektor kan dekke sitt transportbehov med den nye forskriften, sier Nygård.
Disse unntakene fra nullutslippskravet er:
- Anskaffelser der det primære transportbehovet ikke kan dekkes ved bruk av nullutslippskjøretøy, eksempelvis grunnet klimatiske forhold.
- Der tilstrekkelig ladeinfrastruktur ikke er tilgjengelig.
- Ved bruk av biogass i bybusser.
I tillegg er utrykningskjøretøy, herunder politi, brannvesen og tolletatens kjøretøy unntatt fra forskriftens virkeområde. Det samme gjelder NAVs anskaffelser av spesialtilpassede biler til personer med nedsatt funksjonsevne. Taxibransjen er heller ikke berørt av forskriften.