-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fossilfritt stål i lastebilene
Det er ikke bare driften av lastebilen som skal være fossilfri. Nå jobbes det også med fossilfrie byggematerialer og økt grad av resirkulering.
Volvo Trucks hevder de er «den første lastebilprodusenten i verden som introduserer fossilfritt stål i sine lastebiler».
Stålet produseres av det svenske stålverket SSAB og det vil først bli brukt i de tunge elektriske lastebilene til Volvo Trucks.
Helt overraskende er ikke denne meldingen, for som YrkesBil omtalte allerede før jul i fjor har den Gøteborg-baserte produsenten hintet om dette en stund.
Stålet fra SSAB blir produsert ved hjelp av en helt ny teknologi som er basert på hydrogen. Resultatet er en mye lavere miljøbelastning enn ved konvensjonelt produsert stål, hevdes det.
– Vi vil øke bruken av fossilfrie materialer i alle våre lastebiler for å komme ned i null utslipp – ikke bare i bruk, men også når det gjelder materialene de er bygd av, sier Jessica Sandström, Senior Vice President Product Management i Volvo Trucks.
Det første stålet som blir produsert med hydrogen vil bli brukt i lastebilens ramme, ryggraden til lastebilen, hvor alle de andre komponentene blir montert. Etter hvert som tilgjengeligheten på fossilfritt stål øker, vil det også bli introdusert i andre deler av lastebilen.
I dag kommer rundt 30 prosent av materialene i en ny Volvo lastebil fra resirkulerte materialer. Og inntil 90 prosent av lastebilen kan resirkuleres når levetiden er over.
– Vi jobber kontinuerlig med å ytterligere minimere klimafotavtrykket vårt. Vi beveger oss også mot å være mer sirkulære, både i vår virksomhet og i forhold til våre lastebiler, sier Jessica Sandström.
Volvo Group har samarbeidet med SSAB om fossilfritt stål siden 2021.
Det første produktet, en dumper produsert med fossilfritt stål, ble vist fram i oktober 2021. Fossilfritt stål blir et viktig tillegg til tradisjonelt og resirkulert stål som Volvo bruker i sine lastebiler.
Volvo Trucks har forpliktet seg til Paris-avtalen og til å oppnå et netto nullutslipp av drivhusgasser i verdikjeden innen 2040.