-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Her er prisene - og antatt rekkevidde - for Volkswagen ID. Buzz
Importøren har offentliggjort hva den nye «folkevognbussen» skal koste, og hvor langt den kan kjøre på én lading. Tallene kan nok ta nattesøvnen fra flere av konkurrentene.
Få bilmodeller, og i alle fall varebilmodeller, har fått såpass mye oppmerksomhet før de i det hele tatt er lansert, som det Volkswagen ID. Buzz har fått.
Grunnen er åpenbar: Her vekker Volkswagen til live et ikon som «alle» har et forhold til - bilinteressert eller ei.
Dermed har forventningene til alt fra det endelige designuttrykket, tekniske spesifikasjoner og ikke minst hva herligheten skal koste, bygget seg store.
Så har vi fått svarene, litt etter litt, i små porsjoner. Nå vet vi hvordan produksjonsversjonen skal se ut, hva som finnes «under skallet» og litt om hvordan bilen kjører.
Men priser og rekkevidde er blant opplysningene som hittil har vært hemmeligholdt.
De tyske prisene kom riktignok for noen dager siden, men de norske prisene slapp importøren, Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS, først i dag:
- Personbilen ID. Buzz Pro har en startpris på 494.200 kr. inkludert frakt og levering i Oslo. Pro er en utstyrsvariant som har en del standardutstyr inkludert i prisen, etter lignende oppskrift som Volkswagen bruker på de andre ID.-modellene.
- Varebilen ID. Buzz Cargo har en startpris på 452.700 kr. inkludert frakt og levering i Oslo.
Nå tallfestes for første gang også rekkevidden:
Cargo-versjonen har etter WLTP-standarden et forbruk på 20,6 kWh/ 100 km, som gir en rekkevidde på inntil 423 km, ifølge produsenten.
Personbilutgaven har et beregnet forbruk på 20,8 kWh/ 100 km, som betyr en rekkevidde på inntil 418 km.
Konkurransedyktig
Kombinasjonen av disse fra-prisene og den oppgitte rekkevidden kan nok ødelegge søvnkvaliteten for enkelte av konkurrentene i tiden fremover, for på papiret ser dette svært så konkurransedyktig ut.
For eksempel er det nærliggende å skjele til Stellantis-varebilene Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e og Peugeot e-Expert, samt den identiske Toyota Proace Electric og Fiat e-Scudo som er her snart.
Disse har alle en oppgitt rekkevidde på 330 kilometer (WLTP), mens prisene starter på 459.900 kroner for e-Expert, 486.900 kroner for ë-Jumpy og 451.501 kroner for Proace Electric.
Så skal vi huske på at denne kvintetten har heller ingen ikon-status som drahjelp, så i denne kampen er det nok noen selgere som må tenke kreativt og finne smarte argumenter.
- ID. Buzz er et nytt Volkswagen-ikon som bærer i seg historien vår, samtidig som den peker ut den videre kursen vår med fremtidsrettet mobilitet for alle. Med egenskaper, plass og rekkevidde har vi sett at den har stor appell både i personbilmarkedet og i varebilsegmentet, sier Håkon Wirak som er direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.
Mandag 23. mai åpner Volkswagens forhandlere for at kunder som har forhåndsreservert bil kan bestille denne.
ID. Buzz Cargo er den første helelektriske varebilen fra en europeisk produsent utviklet som elbil fra bunnen av. Kinesiske Maxus har for øvrig lenge fremhevet at de var først ute med helelektrisk varebil bygget på elbilplattform fra bunnen av med modellen e-Deliver 3.
ID. Buzz Cargo lanseres med tre seter som standard, og har et lasterom på 3,9 m3. Maksimal nyttelast er 630 kg, i tillegg til hengervekt.
Godt utstyrt
Personbilutgaven, ID. Buzz, kommer som en svært romslig og fleksibel familiebil med 5 seter, og med rikelig med bagasjeplass (1.121 liter). Baksetene kan justeres i lengderetning, og legges ned separat.
Importøren opplyser at de har valgt å legge til det som i andre markeder er regnet som ekstrautstyr, som en del av standardpakken.
Blant annet får begge modellene navigasjon og ryggekamera som standardutstyr.
I tillegg får ID. Buzz Cargo adaptiv cruisekontroll med Stop&Go. Gjennomlastingsluke i skilleveggen kommer også som standard.
Velger du personbilmodellen får du også 12 tommers infotainmentskjerm, oppvarmet frontrute og oppvarmet multifunksjonsratt inkludert.
- Vi har valgt å oppgradere modellene med utstyr som vi vet nordmenn er opptatt av, og som de gjerne velger som tilleggsutstyr. Modellene vi nå åpner salget av kommer til å bli svært konkurransedyktige biler sine segment. Dette er biler som kommer til å sparke godt fra seg både i nyttekjøretøymarkedet, men også hos familier som ønsker en romslig, trygg og god bil, forteller Håkon Wirak.
Kan lades opp i lunsjpausen
Bilene får også bedre ladekapasitet, med inntil 170 kW, som betyr at du under optimale forhold kan lade bilen fra 5 til 80 prosent på rundt 30 minutter.
- ID. Buzz Cargo vil være vårt definitive inntog i det grønne skifte for nyttetransporten. Den setter en ny rekkeviddestandard for nyttekjøretøy i dette segmentet, og med økt ladekapasitet kan du lade opp bilen i lunsjpausen. Denne bilen gjør det langt mer praktisk for flere håndverkere å velge nullutslippskjøretøy, sier Håkon Wirak.
Begge ID. Buzz-modellene leveres med et høyvoltbatteri på 77 kWh netto (82 kWh brutto). Med tolv moduler, leverer systemet energi til en elektrisk motor på 150 kW (204 hk).