-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Scania satser på batterielektrisk regionaltransport på opptil 64 tonn
Rekkevidden varierer med vekt, konfigurasjon og topografi, men en 4x2 trekkvogn med seks batterier kan forvente opptil 350 km mellom hver lading, med gjennomsnittshastighet på 80 km/t på motorveier, opplyser produsenten.
Volvo har snakket høyt om det en god stund allerede: batterielektriske, tunge lastebiler for regional transport.
Scania har vel også nevnt det, om enn noe mer lavmælt.
Södertälje later til å ha en litt annen strategi når det gjelder kommunikasjon rundt nye, elektriske kjøretøy - de holder gjerne igjen på informasjonen (lenge virket det jo som om de ikke jobbet med batterielektriske kjøretøy i det hele tatt), inntil de virkelig slår på stortromma.
Nå har de funnet frem stortrommeklubbene og introduserer «løsninger bygget på neste nivå av batterielektriske lastebiler (BEV)».
Øker utvalget
Produsenten betegner den nye generasjonen, tilgjengelig med R og S sovehytter, som del av en «komplett løsning som vil åpne døren til det elektrifiserte skiftet for et stort antall kunder og applikasjoner».
– Denne introduksjonen representerer en viktig milepæl for Scania og våre samarbeidspartnere, sier Christian Levin, Scania CV's administrerende direktør.
– Vi øker nå vårt utvalg i alle dimensjoner ved å tilby nye muligheter for et stort utvalg av kunder og hele transportøkosystemet. Disse lastebilene er en løsning som inneholder alle egenskapene en transportindustri som lengter etter elektrifisering etterspør, utdyper han.
Med 624 kWh batterier gir Scania kapasitet for et stort skifte når det gjelder elektriske lastebiler med drift i regionale langdistanseoperasjoner.
Den nye BEV-lastebilgenerasjonen beholder Scanias modularitet.
Dessuten hevder produsenten den nye løsningen har potensiale til å ikke bare matche, men også overgå bærekraft og total driftsøkonomi sammenlignet med konvensjonelle lastebiler.
Samtidig forsikres det at de nyeste elektriske modellene er støttet med tjenester som gjør dem til komplette løsninger, med lading, økonomi, forsikring og vedlikehold på én plass.
Scania opplyser at deres nye løsning for regional langdistanse passer til transportoppdrag med vogntogvekter på opptil 64 tonn.
Samtidig vil kundene kunne betjene hel-elektrisk bil i ulike kombinasjoner, eksempelvis temperaturkontrollert mattransport.
– Modent nivå
Rekkevidden varierer med vekt, konfigurasjon og topografi, men en 4x2 trekkvogn med seks batterier kan forvente opptil 350 km mellom hver lading, med gjennomsnittshastighet på 80 km/t på motorveier, opplyses det.
At faste ruter som sørger for planlagt lading på hjemmedepotet eller på destinasjon er det mest gunstige, er kanskje åpenbart. Såkalt «mulighetslading» under sjåførens obligatoriske 45 minutters hvile vil selvsagt øke operativ rekkevidde.
– Scania har nå nådd et modent nivå på vårt elektrifiserte tilbud, fastslår Fredrik Allard, Senior Vice President og Head of Electrification i Scania .
De nye Scania BEV-lastebilene kan i utgangspunktet bestilles som 4x2 trekkvogn eller som 6x2*4 chassis.
En 4x2 trekkvogn behøver akselavstand på 4150 mm når den bærer seks batterier, og drar dermed fordel av reguleringen for økt kjøretøydimensjon i Europa. Brutto vogntogvekter opptil 64 tonn, i henhold til typiske nordiske kombinasjoner, kan spesifiseres.
Mangler ladeinfrastruktur
Ladekapasiteten er opptil 375 kW, noe som betyr at en times lading vil øke rekkevidden med mellom 270 og 300 km, som en tommelfingerregel.
Det kontinuerlige utgangsnivået for en Scania 45 R eller S er 410 kW (tilsvarer omtrent 560 hk). De nye elektrifiserte Scania lastebilene kan nå bestilles, og produksjonen vil starte Q4 i 2023 (ja, neste år).
– Det eneste som står mellom oss og en større overgang til et fossilfritt transportsystem basert på elektrifiserte løsninger er en komplett ladeinfrastruktur, men vi ser store fremskritt også der, sier Levin.