-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Elektrisk Scania med 74 tonn totalvekt
Utpå vårparten i år skal gruveselskapet Boliden ta i bruk tungvekteren.
Det er ikke mer enn noen måneder siden, nærmere bestemt i desember i fjor, at Scania meldte om en elektrisk trekkvogn med tanksemi og totalvekt på 64 tonn som ruller på veiene mellom Piteå og Skellefteå i Nord-Sverige for kjemileverandøren Wibax.
Nå høyner de altså til 74 tonn.
Rask utvikling
Som de fleste selskaper i dag har også Boliden tallfestet når og hvor mye de skal kutte sine CO2-utslipp: 40 prosent innen 2030.
Den elektrifiserte lastebilen, med en totalvekt på 74 tonn inkludert last og tilhenger, skal kjøres av transportfirmaet Renfors Åkeri AB på en 30 km tur-retur-rute på offentlig vei ved gruven i Nord-Sverige.
– Nok en gang viser vi at det er teknisk mulig med fullstendig elektrifiserte løsninger for tunge kjøretøy. Utviklingen går raskt. Det er viktig at infrastrukturen følger med for å gjøre det mulig for flere kunder å ta dette steget, sier Fredrik Allard, leder for E-mobility i Scania i en pressemelding.
– Å prøve en elektrifisert løsning for svært tunge kjøretøy på et tidlig stadium og bidra til utvikling og overgang til bærekraftige løsninger er veldig i tråd med vår agenda, uttaler Jonas Ranggård, programleder, Boliden.
Skal i serieproduksjon
El-lastebilen er del av et nært og innovativt forutviklingsarbeid mellom Skåne og Boliden. Samarbeidet åpner for muligheten til å elektrifisere flere av Bolidens transportstrømmer fremover.
De tekniske løsningene til den elektrifiserte lastebilen er basert på dagens serieproduserte teknologi men tilsatt sterkere komponenter, noe som får det elektrifiserte kjøretøyet til å fungere under de tøffe operasjonene.
Den kraftige lastekapasiteten og en enda lengre rekkevidde er en del av Scanias serieproduserte løsninger innen 24 måneder.
Prosjektet er en del av REEL, Regional Electrified Logistics, et initiativ ledet av CLOSER og støttet av programmet Fordonsstrategisk forskning och Innovation (FFI) for å bane vei for overgangen til en elektrifisert godstransport i det svenske markedet.