-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Elektrisk Scania med 74 tonn totalvekt
Utpå vårparten i år skal gruveselskapet Boliden ta i bruk tungvekteren.
Det er ikke mer enn noen måneder siden, nærmere bestemt i desember i fjor, at Scania meldte om en elektrisk trekkvogn med tanksemi og totalvekt på 64 tonn som ruller på veiene mellom Piteå og Skellefteå i Nord-Sverige for kjemileverandøren Wibax.
Nå høyner de altså til 74 tonn.
Rask utvikling
Som de fleste selskaper i dag har også Boliden tallfestet når og hvor mye de skal kutte sine CO2-utslipp: 40 prosent innen 2030.
Den elektrifiserte lastebilen, med en totalvekt på 74 tonn inkludert last og tilhenger, skal kjøres av transportfirmaet Renfors Åkeri AB på en 30 km tur-retur-rute på offentlig vei ved gruven i Nord-Sverige.
– Nok en gang viser vi at det er teknisk mulig med fullstendig elektrifiserte løsninger for tunge kjøretøy. Utviklingen går raskt. Det er viktig at infrastrukturen følger med for å gjøre det mulig for flere kunder å ta dette steget, sier Fredrik Allard, leder for E-mobility i Scania i en pressemelding.
– Å prøve en elektrifisert løsning for svært tunge kjøretøy på et tidlig stadium og bidra til utvikling og overgang til bærekraftige løsninger er veldig i tråd med vår agenda, uttaler Jonas Ranggård, programleder, Boliden.
Skal i serieproduksjon
El-lastebilen er del av et nært og innovativt forutviklingsarbeid mellom Skåne og Boliden. Samarbeidet åpner for muligheten til å elektrifisere flere av Bolidens transportstrømmer fremover.
De tekniske løsningene til den elektrifiserte lastebilen er basert på dagens serieproduserte teknologi men tilsatt sterkere komponenter, noe som får det elektrifiserte kjøretøyet til å fungere under de tøffe operasjonene.
Den kraftige lastekapasiteten og en enda lengre rekkevidde er en del av Scanias serieproduserte løsninger innen 24 måneder.
Prosjektet er en del av REEL, Regional Electrified Logistics, et initiativ ledet av CLOSER og støttet av programmet Fordonsstrategisk forskning och Innovation (FFI) for å bane vei for overgangen til en elektrifisert godstransport i det svenske markedet.