-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Stadig tyngre elbiler
Renault Trucks kommer med to nye elektriske modeller opp til 44 tonn. T E-Tech for regional transport og C E-Tech for anleggsbransjen.
Klinger ikke navnene kjent? Det er kanskje fordi franskmennene har endret navnestrategi.
Tidligere het de elektriske modellene Z.E., mens det nå er E-Tech som gjelder.
Samtidig er det jo noe kjent med E-Tech likevel. Korrekt. Renaults person- og varebiler benytter nå navnet E-Tech.
Dermed er fremdeles båndene mellom lett og tung Renault mer enn bare den felles diamantlogoen, og det at Master leveres både med gul Renault-logo og rød Renault Trucks-logo, selv om lastebilvirksomheten er eid av AB Volvo.
I den grad dette har særlig betydning for den jevne Renault-sjåfør, da.
Antakelig er det vel så interessant med de nye lastebilmodellene.
Elektriske versjoner derfra er slett ikke nytt. Siden 2020 har produsenten markedsført en serie helelektriske vare- og lastebiler fra 3,1 til 26 tonn, alle produsert i Frankrike.
De nye modellene i Renault Trucks’ serie tunge el-lastebiler får to eller tre elektriske motorer med en total ytelse på 490 kW (tilsvarer 666 hk).
De blir også utrustet med en Optidriver-girkasse.
Renault Trucks T og C E-Tech får mellom to og seks lithium-ion-batteripakker med en kapasitet på mellom 180 og 540 kWh. Kjøretøyets batterier kan fullades på 9,5 timer med vekselstrøm (AC) opp til 43 kW, eller på 2,5 timer med likestrøm (DC) opp til 250 kW. Lastebilene får en rekkevidde på inntil 300 km på en enkelt lading eller inntil 500 km med en hurtiglading (250 kW) på én time underveis, alt dette ifølge produsenten.
For at kjøretøyene enklere kan tilpasses alle typer påbygg og følgelig alle bruksområder kan Renault Trucks T og C E-Tech utstyres med tre typer kraftuttak (PTO): elektrisk, elektromekanisk eller fra girkassen.
De nye elektriske lastebilene får en brutto totalvekt på 44 tonn og kommer som 4×2 og 6×2 trekkvogn og 4×2, 6×2 og 8×4 tridem jevnlastchassis. Renault Trucks T og C E-Tech kommer for salg i første kvartal i 2023.
De blir produsert ved Renault Trucks fabrikk i Bourg-en-Bresse.
Med et tilbud av elektriske kjøretøy som spenner fra 3,1 til 44 tonn og et totaltilbud av service og tjenester trapper Renault Trucks opp strategien og sikter enda høyere enn før: Produsenten har mål om at 50 prosent av kjøretøy solgt vil være elektriske innen 2030.