TUNGT OG ELEKTRISK: Slik skisserer Scania at den nye 66-tonneren til Verdalskalk blir seende ut.

Verdalskalk skal ta i bruk elektrisk lastebil med 66 tonn totalvekt

– Bransjen trenger denne erfaringen slik at vi kan rulle ut flere transportløsninger etter hvert som teknologien er klar, forteller John Lauvstad, Sustainability, Marketing & Branding Director i Norsk Scania.

Norske kalk-bedrifter er åpenbart fremme i skoene når det gjelder å teste ut ny teknologi i driften.

I 2018 satte Brønnøy Kalk AS fjernstyrte og delvis førerløse lastebiler fra Volvo i drift til å frakte kalkstein på en fem kilometer lang strekning.

Nå er det Verdalskalk AS som er i støtet.

Først i Norge

De opererer i Nord-Europas største aktive kalkbrudd, kjent som Tromsdalen, som ligger i dalføret 250 moh. og 21 km øst for Verdal havn.

Mellom bruddet og havna kjører Verdalskalk 1.5 million tonn kalk årlig.

Driften går i to skift mellom klokken 06 om morgenen og 23 på kvelden på en 42 km lang rundtur.

Nå skal en batterielektrisk Scania 45P settes i normal drift på denne ruten med 66-tonn totalvekt. Dette skal ette planen skje mot slutten av februar 2023.

– Vi blir den første transportøren i Norge som tester ut el-lastebil i tungbil segmentet med inntil 66 tonn, sier Ketil Aksnes, driftssjef hos Verdalskalk, i en pressemelding.

Pilot-program

Selskapet blir med dette en del av Scanias Pilot-Partner-program.

– Dette gir oss en unik mulighet til å komme i gang. Vi ser at vår kjøretrasé er utmerket med tanke på uttesting av regenerering, forteller Aksnes.

YrkesBil møtte tidligere i år Tony Sandberg, sjefen for Scania Pilot Partner.

Han fortalte den gang om flere prosjekter med elektriske biler og høye vekter.

Blant annet en Scania 25 P BEV 6x2 med 74 tonn tillatt totalvekt som kjøres av Renfors Åkeri AB på en 30 km tur-retur-rute på offentlig vei ved Bolidens gruve i Nord-Sverige.

Gruveselskapet LKAB i Nord-Sverige prøver på sin side ut en 49-tonns elektrisk Heavy Tipper.

– Målsettingen vår er å drive fremover skiftet til et bærekraftig transportsystem, og legg merke til at jeg ikke sier lastebiler – men transportsystem, for dette er større enn lastebilene. Dette handler om ladeinfrastruktur, energisystem og logistikksystem – alt dette må knyttes sammen, sa Sandberg.

Verdalskalk sin nye Scania 45P vil gå i fast rute mellom kalkbruddet på toppen av Tromsdalen med full last på bil og henger ned til havna.

På vei ned vil sjåføren kunne lade opp batteriene ved å regenere strøm fra motorbremsen. Fra havna og tilbake opp til bruddet går bilen uten last.

– Det blir montert egen superladestasjon på havna og vi må påberegne «tanking» 3 til 4 ganger i løpet av 2 skift. Ladetiden er estimert til 15 – 20 minutter hver gang, sier Aksnes.

– Viktig å komme i gang

LANGT FREMME: Tony Sandberg (t.v.), sjef for Scania Pilot Partner, og John Lauvstad, direktør for markedsføring, kommunikasjon og bærekraft i Norsk Scania AS, jobber tett sammen ettersom Norge er langt fremme i elektrifiseringen.

John Lauvstad, Sustainability, Marketing &Branding Director i Norsk Scania, setter stor pris på samarbeidet med Verdalskalk i dette prosjektet.

– Det er viktig å komme i gang med også de tunge elektriske bilene. Bransjen trenger denne erfaringen slik at vi kan rulle ut flere transportløsninger etter hvert som teknologien er klar, sier Lauvstad.

Verdalskalk har i lengre tid kjørt med karakter A på sjåførvurderingen. Det vil si at de engasjerte sjåførene har kjørt så effektivt og brukt så lite drivstoff som overhodet mulig.

– Vi gleder oss, og mange av våre sjåfører har meldt seg som «el-piloter», forteller Aksnes.

Powered by Labrador CMS