-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Verdalskalk skal ta i bruk elektrisk lastebil med 66 tonn totalvekt
– Bransjen trenger denne erfaringen slik at vi kan rulle ut flere transportløsninger etter hvert som teknologien er klar, forteller John Lauvstad, Sustainability, Marketing & Branding Director i Norsk Scania.
Norske kalk-bedrifter er åpenbart fremme i skoene når det gjelder å teste ut ny teknologi i driften.
I 2018 satte Brønnøy Kalk AS fjernstyrte og delvis førerløse lastebiler fra Volvo i drift til å frakte kalkstein på en fem kilometer lang strekning.
Nå er det Verdalskalk AS som er i støtet.
Først i Norge
De opererer i Nord-Europas største aktive kalkbrudd, kjent som Tromsdalen, som ligger i dalføret 250 moh. og 21 km øst for Verdal havn.
Mellom bruddet og havna kjører Verdalskalk 1.5 million tonn kalk årlig.
Driften går i to skift mellom klokken 06 om morgenen og 23 på kvelden på en 42 km lang rundtur.
Nå skal en batterielektrisk Scania 45P settes i normal drift på denne ruten med 66-tonn totalvekt. Dette skal ette planen skje mot slutten av februar 2023.
– Vi blir den første transportøren i Norge som tester ut el-lastebil i tungbil segmentet med inntil 66 tonn, sier Ketil Aksnes, driftssjef hos Verdalskalk, i en pressemelding.
Pilot-program
Selskapet blir med dette en del av Scanias Pilot-Partner-program.
– Dette gir oss en unik mulighet til å komme i gang. Vi ser at vår kjøretrasé er utmerket med tanke på uttesting av regenerering, forteller Aksnes.
YrkesBil møtte tidligere i år Tony Sandberg, sjefen for Scania Pilot Partner.
Han fortalte den gang om flere prosjekter med elektriske biler og høye vekter.
Blant annet en Scania 25 P BEV 6x2 med 74 tonn tillatt totalvekt som kjøres av Renfors Åkeri AB på en 30 km tur-retur-rute på offentlig vei ved Bolidens gruve i Nord-Sverige.
Gruveselskapet LKAB i Nord-Sverige prøver på sin side ut en 49-tonns elektrisk Heavy Tipper.
– Målsettingen vår er å drive fremover skiftet til et bærekraftig transportsystem, og legg merke til at jeg ikke sier lastebiler – men transportsystem, for dette er større enn lastebilene. Dette handler om ladeinfrastruktur, energisystem og logistikksystem – alt dette må knyttes sammen, sa Sandberg.
Verdalskalk sin nye Scania 45P vil gå i fast rute mellom kalkbruddet på toppen av Tromsdalen med full last på bil og henger ned til havna.
På vei ned vil sjåføren kunne lade opp batteriene ved å regenere strøm fra motorbremsen. Fra havna og tilbake opp til bruddet går bilen uten last.
– Det blir montert egen superladestasjon på havna og vi må påberegne «tanking» 3 til 4 ganger i løpet av 2 skift. Ladetiden er estimert til 15 – 20 minutter hver gang, sier Aksnes.
– Viktig å komme i gang
John Lauvstad, Sustainability, Marketing &Branding Director i Norsk Scania, setter stor pris på samarbeidet med Verdalskalk i dette prosjektet.
– Det er viktig å komme i gang med også de tunge elektriske bilene. Bransjen trenger denne erfaringen slik at vi kan rulle ut flere transportløsninger etter hvert som teknologien er klar, sier Lauvstad.
Verdalskalk har i lengre tid kjørt med karakter A på sjåførvurderingen. Det vil si at de engasjerte sjåførene har kjørt så effektivt og brukt så lite drivstoff som overhodet mulig.
– Vi gleder oss, og mange av våre sjåfører har meldt seg som «el-piloter», forteller Aksnes.