-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Større aksjonsradius – kortere ladetid
PRØVEKJØRT: Med opptil 366 kilometer rekkevidde (WLTP), og hurtiglading opptil 110 kW, utvider forhjulsdrevne Mercedes-Benz eVito Tourer Long Range bruksområdet for el-varebil.
Mercedes-Benz eVito Long Range er en godt spesifisert elektrisk varebil. Elmotoren driver forhjulene, og gjør det med en effekt på opptil 150 kW (204 hk). Dreiemomentet er 362 Nm, og bilen oppleves kvikk og arbeidsvillig på veien. Akselerasjonsressursene er gode, og Mercedes oppgir en toppfart på 140 km/t, som kan økes til 160 km/t – om nå det er viktig for noen.
Veiegenskapene oppleves som forutsigbare og gode, og selv uten noen last kjører eVito svært komfortabelt. Elbilens lave tyngdepunkt er uten tvil også en fordel her. Med eldrift er utgangspunktet for lavt innvendig støynivå det aller beste – og det virker som det er gjort mye for å holde også vind- og dekkstøy ute.
700 kilo nyttelast
Den lave plasseringen av batteriene gjør at varerommet er like stort som på fossile Vito-modeller, på prøvebilen betyr dette 6 kubikkmeter og plass til tre europaller. Lastsikring er godt ivaretatt, blant annet med skinner i gulvet som gir mange muligheter.
Nyttelasten blir noe lavere enn i tilsvarende fossil modell, men forskjellen bør ikke skremme så mange. Mens fossil Vito kan laste opptil nærmere 800 kilo i tilsvarende modell, stopper eVito på opptil 700 kilo – slett ikke verst med 100 kW (brutto) batteripakke.
Vår prøvebil hadde skyvedør på begge sider, og med lav lastehøyde og brede døråpninger er eVito veldig kurant for både lasting og lossing.
Tillatt totalvekt for eVito Tourer Long Range er 3.500 kilo. Bilen kan leveres i to alternative lengder – 5,14 eller 5,37 meter, med henholdsvis 6,0 og 6,6 kbm vareromvolum. Bilen kan ha opptil 150 kg på taket.
11 kW AC = under ti timer
Mercedes eVito i ny utgave har mulighet for hurtiglading med opptil 110 kW. Her er det viktig å være klar over at det ikke nødvendigvis er dette man får i praksis. Derfor bør man også være forberedt på at ladingen fra 10 til 80 prosent kan ta noe mer tid enn produsentens påstand om «under 45 minutter».
Med AC-lader på opptil 11 kW skal batteriet kunne være fulladet på noe under ti timer, blir det opplyst.
God på forbruk
Hvordan bruker så bilen strømmen? Vår opplevelse var klart på den positive siden. En testtur på 200 kilometer fra start med fulladet batteri, ga en restrekkevidde ved retur på 130 kilometer. Det var fint og stille senvintervær med temperaturer rundt null, og den største delen av turen foregikk på motorvei med 100 eller 110-grense. Fartsgrensene ble overholdt, men det ble heller ikke kjørt vesentlig langsommere.
Undertegnede synes det bør være rom for godt inneklima og bruk av radio og lignende også når man kjører elbil, så det var heller ikke spesielle sparetiltak i så måte.
Ut fra dette, må resultatet forbruksmessig sies å være godkjent pluss.
Veiledende?
Dette stemmer ellers godt med mine inntrykk fra Mercedes el-personbiler. Uten å ha kjørt alle, har vi i alle fall notert at både EQA og EQC leverer godt på forbruk.
eVito har selvsagt rekkeviddeindikator, som alle andre. Den er morsom: Da vi satte oss inn i bilen fulladet, viste den 374 kilometer. Da vi startet elmotoren, spratt den ned til 271 kilometer. Morsomt, men neppe særlig veiledende... Vi forholdt oss heller til måleren for batterikapasitet, «tankmåleren», og den viste fortsatt litt over «kvart tank» ved retur.
Godt utstyrt
Til standardutstyret hører blant annet aktiv bremseassistent, multifunksjonsratt som er justerbart både høyde- og lengdeveis, sidevindu på begge sider i varerom, regnsensor, cruise kontroll, forvarming av kupé, lettmetallfelger og komfortskillevegg.
Prøvebilen hadde i tillegg bl.a. LED intelligent lyssystem, LED baklampe og bremselys, ryggekamera, dobbelt passasjersete, skinnratt og mørkeruter i passasjerrom. Skyvedøren på venstre side var også ekstrautstyr.
Samlet pris for prøvebilen endte da på 601.350 kroner. Modellen har en startpris på 539.900 kroner.