-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Svenske Inzile slår seg konkurs
Oppstartsselskapet som leverer små batterielektriske nyttekjøretøy er tomme for penger.
I en pressemelding sendt ut mandag morgen 7. november opplyser det svenske selskapet Inzile AB at de i løpet av dagen vil begjære oppbud ved tingretten i Stockholm.
«Bakgrunnen for å begjære oppbud er at Inzile ikke har klart å løse sin anstrengte økonomiske situasjon. Et brofinansieringslån på cirka 50 millioner svenske kroner har forfalt, og selskapet har ikke tilgjengelige midler til å betale lånet og de påløpte leverandørfakturaene», heter det i meldingen.
Et signal om at noe var i gjære kom tirsdag 1. november, da selskapet meldte at styremedlem Leif Lindqvist trakk seg med umiddelbar virkning «rett før midnatt» dagen i forveien, den 31. oktober.
Fikk Bring på eiersiden
Inzile er slett ikke et ubeskrevet blad her i Norge. Første gang vi omtalte selskapet på YrkesBil.no var i april 2019.
Så tok det kun noen måneder før Bring, som er en del av Posten Norge, hadde investert fem millioner kroner i det svenske oppstartselskapet.
Deretter ble det stille en stund, frem til det i 2021 dukket opp Inzile-biler kledd i Bring-grønt og med Posten-selskapets logo på. Disse skulle brukes av Bring i Sverige.
Posten / Bring er ikke oppført som eiere av aksjer i Inzile AB i dag. Største eier i skrivende stund (63%) er selskapet eFashion Championship PTE Ltd. som kontrolleres av Enrique Bañuelos de Castro.
I 2021 ble det samtidig opplyst at Inzile hadde etablert et salgskontor i Norge, uten at de gjorde seg veldig bemerket. Det norske selskapet Inzile AS er fremdeles oppført med den svenske Inzile-gründeren, Erik Ragnar Åhgren, som både daglig leder og styreleder.
Noe stort volum av leveranser har det imidlertid ikke blitt, og vi finner ikke spor av selskapet i bedriftsdatabasen Proff Forvalt.
Ti registrert i Norge
Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken er det imidlertid registrert totalt ni nye Inzile av modellen PRO4 i Norge hittil i år. Det ble også registrert en i 2021, ifølge OFV.
Dette er uansett ikke nyttekjøretøyer som passer alle. Begrensningene ligger blant annet i 720 kilo nyttelast, 120 km rekkevidde og maksfart på 50 km/t.
Aktuelle bruksområder som har vært nevnt er snøbrøyting og salting av gang/sykkelstier, samt eiendomsforvaltning og andre kommunale oppgaver som avfallsinnsamling og plantevirksomhet.
Nå blir det spennende å se hva som skjer i kjølvannet av konkursen: om noen plukker opp restene av selskapet og vil prøve videre drift, eller om dette var endelig punktum for den svenske utfordreren.