-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Utslippene nærmest forsvant - men logistikkeffektiviteten var ikke som forventet
Transportøkonomisk Institutt (TØI) melder nå om noen ferske resultater fra prosjektet «Elskedeby» med elektriske distribusjonskjøretøy.
Initiativet startet som «Älskade stad» i Stockholm i 2017, og har siden spredd seg til flere byer. Våren 2019 kom det til Malmö og Oslo.
Dette er et samarbeid mellom Posten, Ragn-Sells og KLP Eiendom, hvor dieselbiler er erstattet med mindre elkjøretøy i bydistribusjon i Oslo sentrum.
I TØI-rapporten kommer det frem at prosjektet har oppnådd en reduksjon i klimagassutslipp på over 94 prosent.
«Ingen av de elektriske kjøretøyene som opererte i gågatene var involvert i konflikter eller ulykker, selv om de hadde mange møter med fotgjengere. Det tyder på at kjøretøytypene Paxster og Lindetrucker er trygge og spiller godt sammen med myke trafikanter», skriver TØI.
Samtidig blir det slått fast at Elskedeby ikke oppnådde den logistikkeffektiviteten som Posten og Ragn-Sells hadde forventet.
«(…) men den kan forbedres gjennom flere felles kunder, bedre integrasjon av mindre kjøretøy i logistikksystemet og økt godsvolum. Korona var en medvirkende årsak til at Elskedebys logistikkeffektivitet ble dårligere enn forventet - særlig Ragn-Sells opplevde stor nedgang i antall ordrer, lavere volum og mer sporadiske ordrer under pandemien», heter det i rapporten.
TØIs beregninger viser at det er et stort potensial for å få færre kjøretøy i gågaten i Torggata dersom man hadde etablert en samleterminal for vareleveranser til det aktuelle området:
«I ett scenario kunne antall kjøretøy vært redusert med 80 prosent og kjøretøyenes arealbeslag redusert med 45 prosent, gitt visse forutsetninger. Dersom samleterminalkjøretøy kunne få eksklusiv adgang til gågater deler av døgnet, kombinert med strengere håndheving av adgangs- og hastighetsbegrensninger, ville det øke sjansen for at et samleterminal ble etablert og hadde positive effekter på bymiljøet».
Forskerne påpeker at med store endringer innen bydistribusjon, og utvikling av kjøretøy og etablering av bylogistikkterminaler, kan det bli behov for å gi kommunene større handlingsrom i regulering av bruk av gategrunn og tiltak for effektiv og bærekraftig bylogistikk.
Rapporten skal bidra til kunnskapsgrunnlaget for å utvikle regelverket knyttet til bruk av lette elektriske godskjøretøy i by.