-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
– Vi matcher de fleste anbudskravene
MAN Truck & Bus Norge, med salgssjef for buss Tim Schuler i spissen, sikter på levering av over 100 busser i Norge i 2023.
– Mesteparten er leveranse av nye elbusser i anbudet Oslo Øst. I tillegg er MAN stolte over to kontrakter med til sammen over 20 enheter i Intercity-markedet. Vi er glade for at turbussmarkedet er på vei tilbake til pre Covid 19-nivå, og vi forventer å komme tilbake på omtrent samme markedsandel som den gangen.
– Hvor stort blir totalmarkedet i 2024 og hvor stor andel av dette har MAN ambisjoner om å ta?
– 700-800 enheter. Målet er å ta så mange markedsandeler som mulig.
– Hvilke anbud er mest interessante fremover?
– Med MANs nåværende og fremtidige produktportefølje vil vi matche de fleste anbudskravene i Norge. Dette betyr at alle anbud er av interesse.
– Hva er på gang av produktnyheter?
– MAN jobber kontinuerlig med å forbedre dagens elbussflåte. Her er TCO-optimalisering for våre kunder et av hovedfokusene. På lengre sikt er vi i gang med transformasjonen av hele MAN-bussflåten mot nullutslipp.
– I hvilken grad – og hvordan – påvirker komponentmangel bussbransjen?
– Komponentmangel, spesielt halvledere, har hatt en betydelig innvirkning på bussindustrien. Produsenter har hatt utfordringer med å oppfylle leveringskrav og -frister i anbud. Vi i MAN er forberedt på disse utfordringene, og vi jobber tett med leverandører og investerer i motstandsdyktighet i forsyningskjeden for å dempe virkningen av fremtidige mangler.
– Hvor stor andel av salget blir elektrisk, både av eget salg i 2023/24 og i overskuelig tid fremover, samt totalmarkedet? Hva med andre alternative drivstoffer: Gass, HVO etc.?
– Vanskelig å gi en nøyaktig prosentandel, da dette vil avhenge av ulike faktorer som markedsetterspørsel, statlige insentiver og teknologiske fremskritt. Trenden mot elektrifisering øker raskt, og MAN har gjort betydelige investeringer i utvikling av elbusser og ladeinfrastruktur. Gass og HVO blir også undersøkt av bransjen, men faktorer som infrastrukturtilgjengelighet og kostnader er utfordrende.
– Hva er de største utfordringene bussbransjen står overfor i fremtiden?
– Vi i MAN i Norge ser noen av de største utfordringene på følgende punkter:
Elektrifisering: Selv om det allerede er mange elbusser på markedet, er det en enorm utfordring å elektrifisere hele flåten. Dette krever en betydelig investering i ladeinfrastruktur og batteriteknologi.
Klimaendringer: Det må iverksettes tiltak for å redusere utslipp og minimere miljøbelastningen. Dette krever tettere samarbeid mellom myndigheter, industrien og andre aktører.
Digitalisering: Den digitale transformasjonen endrer også bussbransjen, spesielt når det gjelder bruk av avanserte teknologier som automatiserte kjøresystemer og intelligente trafikkstyringssystemer. Næringen må følge med i utviklingen og innlemme digitale løsninger.
Demografiske endringer: En aldrende befolkning har betydning for etterspørselen etter busser. Næringen må tilpasse seg behovene til eldre mennesker og sørge for barrierefrie transportmuligheter.
Kompetansemangel: Det er mangel på kvalifiserte arbeidere (f.eks. mekanikere, sjåfører) på mange områder, spesielt innen elektromobilitet. Næringen må finne måter å kvalifisere og rekruttere flere fagarbeidere.
Ikke gå glipp av disse:
-
Får etterlengtede biogass- og elbusser
-
– Leddbusser med drift på en aksel er ikke noe nytt i landet her
-
Store endringer – og nyheter – hos Volvo
-
Skal ta igjen med ny Master
-
Nytt merke og ny «transporter»
-
Kia-importøren: – Vi ble tatt litt på senga
-
Venteår for SISU
-
Mercedes-sjefen om varebiler: – Mer leveringsdyktige enn våre konkurrenter
-
– Kundene må lære seg å tenke Megawattimer
-
Nytt kapittel for Iveco i Norge