-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mer enn dobling i støtten til lastebiler på elektrisitet og biogass
Enova har så langt i år innvilget støtte for 115 millioner kroner til kjøp av elektriske og biogassdrevne lastebiler. I hele 2020 bevilget de 57 millioner.
Per 30. november var det registrert 58 nye elektriske lastebiler i Norge, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Altså en betydelig økning fra 2020, da tallet var 13 (for hele året).
Flesteparten (alle?) av investeringene i elektriske lastebiler er godt hjulpet av støtte fra Enova.
Det kunne Gunnel Fottland, markedssjef i det statlige støtteorganet, bekrefte på høstens Transport & Logistikk-konferanse.
– Vi har fått god respons på virkemiddelet for tunge kjøretøy, sa hun.
Fottland viste til at de i år har støttet langt flere lastebiler enn noe år tidligere.
– Det beste er når markedet kommer i gang av seg selv, men når det ikke gjør det kan Enova være et nyttig verktøy, sa markedssjefen, men fortsatte:
– Så er det viktig at staten ikke forstyrrer en markedsdrevet utvikling. Når de nye teknologiene begynner å få fotfeste justerer vi støtten, og det gjelder uansett sektor.
Fottland sa Enova merker at deler av markedet for ny teknologi i nyttekjøretøysektoren er i ferd med å løsne:
– Posten gjennomførte nylig sin største bestilling noensinne med 439 nye kjøretøy på el og biogass, og det er et positivt signal til markedet. Prosjektene er støttet av Enova.
– Her er det både lette og tunge nyttekjøretøy som skal tas i bruk over hele landet, og som vil gi erfaringer fra ulike klima og miljø. Det er nyttig for alle som fremdeles står i valget mellom et fossilt eller et nullutslippskjøretøy å kunne dra nytte av denne type erfaringer, sa Fottland.
Samtidig ønsker hun flere prosjekter, spesielt innenfor transport.
– Det er spesielt to egenskaper vi ser etter, utover at det skal være kostnadseffektiv gjennomføring av prosjektet. Det ene er hvor innovativt prosjektet er og det andre hvor stort potensialet er for å spre teknologien eller løsningen videre ut i markedet, sa Fottland.