-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prøvekjørt: Volkswagen ID. Buzz Cargo
Gledesspreder – selv i grått
Volkswagen ID.Buzz Cargo er den morsomste varebilen på markedet i øyeblikket. Av de elektriske er den også blant de beste, men med noen begrensninger.
– Er dette den nye folkevognbussen?
Spørsmålet kommer fra en begeistret håndverker som parkerer sin dieseldrevne varebil ved siden av «vår» ID.Buzz Cargo som vi holder på å fotografere. Vi bekrefter at han har rett, og presiserer at dette er varebilversjonen.
– Den var skikkelig kul! Det blir nok en slik neste gang jeg skal bytte varebil, sier håndverkeren.
Situasjonen er beskrivende for hvordan det er å kjøre rundt med ID.Buzz nå, før modellen har blitt et veldig hverdagslig syn.
Jeg har aldri før opplevd maken til interesse, nysgjerrighet og oppmerksomhet rundt en varebil jeg har prøvekjørt. Selv i den anonyme fargen grå sørger ID.Buzz Cargo for smil, glede og tommel opp hvor enn den ferdes.
Jeg var nemlig litt spent på dette, da jeg oppdaget at testbilen hadde ensfarget lakk – og ikke den kule tofargede varianten som har figurert på nesten alle forhåndsbilder av bilen.
Forhåpentlig vil også en del kunder legge 27.970 kroner ekstra på bordet, for å få tofarget lakk på karosseriet – med den umiskjennelige V-formen i front, inspirert av de gamle originale Transporterne.
Bilens design fortjener det, og trafikkbildet vil bli litt lystigere med slike innslag.
Gammel oppskrift
Helt siden jeg så bilder av konseptet første gang i 2017, og fikk oppleve Cargo-versjonen på nyttekjøretøyutstillingen i Hannover i 2018, har jeg i likhet med mange vært hodestups forelsket.
Retrodesign vekker jo ofte sterke følelser, dog i ulike retninger. Jeg falt pladask for måten Volkswagen hadde videreført DNA fra femtitallets Type 2 og nennsomt pakket det inn i moderne form.
Nå er ikke den endelige produksjonsversjonen identisk med de kule konseptene. Slik er det alltid. Men at den gamle, originale Transporter-oppskriften er fulgt i grove trekk, kan vi slå fast:
Bulldogtryne (så godt som), kort overheng i begge ender, store vindusflater og motor plassert bak – med bakhjulsdrift.
Dessuten var lite informasjon om tekniske data bekreftet den gangen. Nå vet vi alt vi trenger å vite.
(artikkelen fortsetter under bildegalleriet)
Velkjent teknologi
Til grunn for ID. Buzz ligger Volkswagens velkjente MEB-plattform, hvilket betyr at hele bilen er konstruert som en ren elbil fra bunnen av. Volkswagen er vel første europeiske produsent som gjør dette.
De første utgavene som lanseres kommer med 77 kWt (netto) batteripakke, hentet fra andre produkter i den stadig voksende ID.-familien. Det samme med elmotoren på 150 kW (204 hk), som er plassert midt i bakakselen.
WLTP-rekkevidde (blandet kjøring) på 423 kilometer er det ingen av de andre elvarebilene på markedet i dag som matcher.
Stellantis-varebilene, som Peugeot e-Expert og dens like – inkludert Toyota Proace Electric, skilter med 330 kilometer. Mercedes-Benz e-Vito Long Range med 366 kilometer. Ford E-Transit Custom er ennå ikke lansert, men der snakker Ford om opptil 380 kilometer.
Så skal det innvendes at de nevnte konkurrentene er et lite hakk større – rent fysisk – enn ID.Buzz Cargo. Sistnevnte plasserer seg litt i «ingenmannsland» størrelsesmessig, mellom eksisterende Caddy og Transporter – for å ta to kjente størrelser.
Mens Stellantis og Toyota i nevnte modeller tilbyr fra 4,6 til 6,6 kubikkmeter lastevolum, er ID.Buzz Cargo begrenset til 3,9 kubikkmeter. Dette kan muligens bli en innvending fra en del håndverkere som trenger å innrede lasterommet med arbeidsbenk, skuffer og skap. Samtidig vil det for mange være tilstrekkelig med plass.
Personbilutgaven av ID.Buzz skal senere komme i en versjon der både akselavstand og karosseri er forlenget med 25 centimeter, men etter det YrkesBil forstår gjelder ikke dette varebilutgaven Cargo. Grunnen skal være at Volkswagen jobber med en elektrisk utgave av Transporter, som vil dekke dette størrelsessegmentet.
Når det er sagt: ID.Buzz Cargo er ingen småbil heller, med sine 471 centimeters lengde, 194 centimeters høyde og 199 centimeters bredde (uten speilene). Og smart plassutnyttelse gjør at den oppleves stor innvendig.
Panoramautsikt
Det første som slår oss bak rattet er den herlige panoramautsikten gjennom de store vindusflatene i alle retninger.
A-stolpene er riktig nok tykke, men de er vinklet slik at dødvinklene ikke blir altfor store. I tillegg til god oversikt gir de store vindusflatene en lys og trivelig kupe.
Det kule rattet vi så i konseptbilen er lagt på hylla, og det vi får i hendene er kjedeligere. At det er passe tykt og godt å holde i, og med funksjonelle og forståelige knapper, er kanskje viktigere. «Kameraspeilene» fra konseptbilen er også vraket til fordel for analoge speil – som gjerne kunne vært en smule større.
(artikkelen fortsetter under bildegalleriet)
Instrumentene er imidlertid digitale, eller «Digital Cockpit», som det heter. Skjermen foran føreren er på 5,3 tommer og lettlest. I tillegg er infotainmentsystemet med sin 10-tommers berøringsskjerm sentralt plassert. Betjeningen er intuitiv og vil være velkjent for alle som har kjørt andre modeller i ID.-familien.
Funksjonaliteten og programvaren i de digitale systemene er tilnærmet identisk med de andre ID.-modellene. Det innebærer også «over-the-air»-oppdateringer av infotainment, ladefunksjoner og stadig mer avanserte førerassistenter.
Praktisk og komfortabelt
Fem USB-C-porter for tilkobling og lading av telefon og annet utstyr er standard, og det er rikelig med plasser å legge fra seg saker og ting inne i kupeen. Ikke minst i lommer oppå det langtrukne dashbordet.
Førersetet er komfortabelt og har gode innstillingsmuligheter i lengde (245 mm.) og høyde (61,5 mm.), men jeg savner et armlene på høyre side. Dette er kun tilgjengelig i to-seters variant.
Dobbelt passasjersete er standard, men kan erstattes av et enkelt sete. Skal det sitte tre røslige arbeidsfolk i bredden blir det såpass intimt at det er greit å være venner.
Enkel å manøvrere
Egenvekten på ID. Buzz er 2,3 tonn, men bilen oppleves lettkjørt, velbalansert, stødig og ikke spesielt overvektig ute på veien. Tyngdepunktet er lavt, fordi batteriet er plassert godt nede i gulvet.
Demperoppsettet virker passe stramt, og selv med 19-tommers hjul (18 tommer er standard) og lav gummiprofil er komfortnivået høyt. Blant de høyeste i varebilsegmentet, vil jeg påstå.
Multilink-hjulopphenget svelger «vaskebrett» på grusveier nærmest på fransk maner, og selv i godt driv på motorveien er støynivået i kupeen behagelig svakt.
Snudiameter på elleve meter gjør bilen enkel å manøvrere. Til og med i trange parkeringshus eller på byggeplasser er ID. Buzz likefram å ha med å gjøre.
Synes du enkelte av dine faste parkeringsplasser er knotete, kan du forresten med den nye parkeringsassistenten lære opp bilen slik at den neste gang parkerer selv. En rekke andre førerassistenter er selvsagt også tilgjengelig.
Bremsene er lettdoserte og biter godt ved behov. Regenereringen fungerer også som en effektiv brems ned til null. Den skrus på ved å sette girvelgeren i B, men kan ikke reguleres i flere trinn manuelt.
Et lite minus er det nok for enkelte at ID. Buzz Cargo ikke tilbys med varmepumpe ved salgsstart, men importøren forsikrer at det vil bli en valgmulighet på et senere tidspunkt. App-styring av forhåndsoppvarming er derimot på plass.
Ikke firehjulsdrift
Strømforbruk og ladefart har vi ikke foretatt vitenskapelige tester av, men at begge deler er klasseledende i øyeblikket er neppe en overdrivelse.
Et spenningsmoment blir hvordan Volkswagen Nyttekjøretøy skal overbevise norske kunder om at firehjulsdrift ikke er nødvendig.
Foreløpig er ID.Buzz Cargo nemlig kun tilgjengelig med bakhjulsdrift, og det er ikke sluppet noen offisiell informasjon om når det eventuelt blir firehjulsdrift å få.
Per 27. november var det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken registrert 2.423 Volkswagen Transporter i Norge. 2.354 av dem har firehjulsdrift. Altså en andel på 97 prosent.
At 4x4 ligger i kortene også for ID.Buzz en gang i fremtiden, er rimelig sikkert. I mellomtiden har Volkswagen-selgerne en pedagogisk øvelse foran seg.
Samtidig er det allerede bevist at ID.Buzz i stor grad «selger seg selv», med lange ventelister før noen i det hele tatt hadde sett eller prøvd bilen, så kanskje er ikke allhjulsdrift så viktig når alt kommer til alt – annet enn for de som faktisk trenger det, og ikke bare vil ha fordi det er «kjekt å ha».
ID. Buzz Cargo svarer uansett til forventningene om å være en «feelgood»-bil. Med kvaliteter og egenskaper som bør holde mange av konkurrentene i varebilsegmentet våkne om natta, kommer den garantert til å skape bølger i markedet fremover.