-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kommer med flere nyheter: - Det blir moro å selge lys neste år
Produktsjef Magnus Larsen i Rodin & Co ble invitert av Hella til å være med på å utvikle nye lykter i programmet. Nå spår han et spennende 2025 for begge selskapene.
Siden 1. oktober 2023 har Rodin & Co vært Hella-distributør og fører fullt sortiment av produktene til lysspesialisten.
Samtidig er grossisten store på merkevaren Vision X og har utviklet sitt eget merke RoCo, som et billigere alternativ for ekstralys og arbeidslys.
Nye produkter
Nå ser produktsjefen frem til en spennende framtid sammen med de forskjellige merkevarene i sortimentet.
– Vi kommer til å bli veldig sterke på ekstralys. Neste år kommer det produkter som er helt nytt for det norske markedet. Produktene som lanseres vil heller ikke konkurrere med de eksisterende merkene vi har. Det matcher godt sammen, sier Magnus Larsen til YrkesBil.
– Når det kommer til nye produkter, er det mye jobb med fabrikken. Vi har brukt et helt år på å sette sammen RoCo-programmene for 2025.
Larsen har tolv års erfaring med lysteknologi og var en av forkjemperne for endringen av referansetall-regelen. Tidligere kunne man totalt ha et referansetall på 100 fordelt på alle lyktene i fronten av en bil. Regelen er nå endret til ubegrenset med lys i fronten av et kjøretøy, så lenge alle lykter er godkjent.
Produktsjefen i Rodin har tidligere jobbet i Hellanor og ble nylig kontaktet av den verdensomspennende produsenten Hella for å hjelpe med utviklingen av nye lykter.
– Det nordiske markedet er spesielt på ekstralys, og vi må forsøke å påvirke et stort apparat for å finne løsninger som er best for norske forhold.
– Man tegner, forklarer og designer. Det er en lang dialog før vi har et endelig produkt. Produsenten lager ikke lampen bare for oss, men de hører virkelig på hva vi sier og har behov for. Deretter lager de produkter for alle markeder.
Billig kan være bra
Larsen mener Rodin & Co kan skryte på seg at de har mest kunnskap om Hella, også på grunn av hans egen erfaring med merket. Men han innrømmer også at det ikke alltid er nødvendig å gå for premium-merkene.
– I noen tilfeller gjør de billigere lyktene nesten samme jobben. Men vi vil alltid hjelpe kunden med veiledning for at de skal gjøre et best mulig kjøp, sier Larsen.
– Mot proffmarkedet og produsenter av påbygg eller tilhengere, opplever vi at de stort sett velger Hella-produktene. Det gjør de for å være sikre kvaliteten på utstyret de leverer fra seg.
– De dyreste lyktene har en mye mer presis styring av lyset. Du vil alltid få bedre kvalitet jo mer penger du legger i det.
– Vi hjelper kunden med å finne ut akkurat hva han trenger. Kjører du lastebil i Finnmark, trenger du mer lys, enn du gjør her på Østlandet. Behovene oppleves forskjellig.
– Derfor må Rodin ha et komplett sortiment og noe for alle kunder. Min jobb er å passe på at vi har det.
Og Larsen kan vise til at Rodin øker stadig i omsetning på lys uten å kunne gi fra seg eksakte tall.
Rådføring viktig
– Mange er feilinformert om hva som er et bra lys. Det er mange som snakker om lumen per krone. Vi må også bli flinkere om å fortelle viktigheten av å kjøpe riktige produkter til riktig behov, sier Larsen.
Han viser til prisforskjellene og teknologien som er tatt i bruk av de forskjellige leverandørene.
– Det er ikke lett å overbevise kunder om at en kvalitetslampe med 4.000 lumen kan være helt overlegen en annen lampe med 10.000 lumen. Det er her produktkunnskap er viktig. Selgerne våre kan produktene, og er gode til produktanbefalinger.
Men han mener det er mange som bør rådføre seg med leverandøren før de velger produkt.
– Det er mye som kan forstyrre lys. Varmesensorer kan gi lenger levetid, kvalitetshus beskytter lampene fra fuktighet, salt og andre ytre påkjenninger. Gode LED-produkter påvirker ikke elektronisk utstyr, som det er mye av i nymotens kjøretøy.
– Kjøper du en billig arbeidslampe og monterer den som ryggelykt, bryter du forskriften, samtidig får du et produkt som ikke er beregnet på de samme ytre påkjenningene som en ryggelykt er skapt for.
– En ryggelykt er spesialbehandlet med ekstra tykk coating som skal stå imot alt den lampen er utsatt for.
– Jeg har mange misfornøyde kunder som snakker om kvaliteten på lampen de har kjøpt av oss og levetiden på den. Så finner vi sammen ut at den er montert for et bruk den ikke er skapt for.