Vil du være diskré - glem denne varebilen

Vil du ha det gøy bak varebilrattet - les videre

Klassens bølle har ankommet festen

Prøvekjørt: Ford E-Transit Custom MS-RT

Tøffest på transportsentralen

Ford E-Transit Custom MS-RT kan nok bli for mye av det gode for enkelte. Andre derimot, kan ikke få nok.

Undertegnede var i sistnevnte kategori, da YrkesBil var blant de første som fikk prøvekjøre råtassen av en varebil nylig. 

Har du et snev av autofile gener i kroppen, kan du ikke unngå å synes at dette er gøy.

OPPSIKTSVEKKENDE: Vi fikk mange blikk i trafikken rundt Frankfurt med denne. Dessverre (?) vil den aldri bli et vanlig syn, heller ikke på norske veier.

Rally-DNA

Følger du med på WRC har du antakelig sett MS-RT-logoene på de heftige Fiestaene og Pumaene fra M-Sport Ford World Rally Team.

RALLY-GENER: Bokstavene – som står for M-Sport Road Technology – er navnet på en «varebil-forgreining» i M-Sport-konglomeratet til rallyveteranen Malcolm Wilson.

Mest kjent er M-Sport selvsagt for sitt Ford Performance-støttede WRC-team, men de holder også på med mye annet moro.

De senere årene har spesialistene i MS-RT utviklet motorsportinspirerte nyttekjøretøy for Ford, som er tilgjengelig for dem som virkelig ønsker at sin Ranger eller Transit skal stå ut i mengden.

e-Transit Custom MS-RT er nyeste tilskudd i flokken. 

Sterkeste noensinne

Med sine 285 hestekrefter er dette den sterkeste Transit Custom som noensinne er masseprodusert. Dreiemomentet på 415 Nm er det samme som i de øvrige variantene av e-Transit Custom.

I kjent elbil-stil er kreftene tilgjengelige momentant, så her er det viktig at lokket på kaffekoppen sitter godt. Ellers blir det raskt søl, for kvikkere varebil enn dette kan jeg ikke huske å ha kjørt.

TØFT: Under de breddede skjermene er det montert 19 tommer aluminumsfelger i antrasittgrå.

Sammen med Goodyear Eagle Sport 235/45 R19-dekkene, og et uavhengig bakhjulsoppheng, er veigrepet og stabiliteten et hakk bedre enn i øvrige E-Transit Custom, samtidig som det fremdeles er komfortabelt.

Hjulspinn

På regnvåte veier rundt Frankfurt skal det sies at den bakhjulsdrevne varebilen, som var lastet med 500 kilo, «logret» med halen rett som det var, om vi var det minste uforsiktig med høyrepedalen.

Det skjedde både i Normal-kjøremodus, og i Sport. Så er det selvsagt lov å stille spørsmål ved poenget med sportsmodus i en kassebil, men akkurat her føltes det helt riktig.

Programmene ECO og Slippery sørget for mindre hjulspinn, men det skal bli spennende å prøve muskelbunten på glatte norske vinterveier. Legg til siste kjøremodus, Tow/Haul, og de fleste behov bør være dekket.

SPINNVILL: Men i riktig kjøremodus bør det ikke by på problemer.

Mange smil per mil

Standardutstyret omfatter blant annet automatisk klimakontroll med to soner, ryggekamera, parkeringshjelp foran og bak, cruisekontroll og intelligent hastighetsbegrenser.

Interiøret harmonerer godt med den tøffe framtoningen. Seter trukket i vegansk skinn (er ikke det en selvmotsigelse?) og alcantara, og med MS-RT logoer og blå sømmer, som seg hør og bør.

Racinginspirert ratt.
Førersetet byr på mer enn nok sidestøtte.

Et sportsratt med blå sømmer er også standard (men dette kan ikke vippes opp som et arbeidsbord, slik de øvrige E-Transit Custom har mulighet for).

MS-RT-varebilene vil aldri bli et vanlig syn på norske veier, men et friskt innslag som kan få frem smilet både hos den bak rattet og den som får øye på en – så absolutt.

Powered by Labrador CMS