-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
- Diesel kan gå fort av moten
Plutselig har Daimler, som noen ganger har oppført seg som de har funnet opp Dieselmotoren, begynt å snakke frem el-lastebiler sterkere enn noen andre.
- Det er godt mulig at i 2030 vil vi allerede ha en andel på 40, 50 eller kanskje 60 % karbonnøytrale biler, sa Andreas Gorbach til Deutsche Presse Agentur.
Gorbach er ikke en hvem som helst. Han er styremedlem i dagens Daimler Truck AG, med ansvar for teknologi og utvikling. Han vet med andre ord litt om hva fabrikken har planlagt og vet derfor også litt om hva han snakker om.
Det antall batterielektriske- eller brenselcelle-drevne biler han antyder ligger milevidt foran EU-målet som ikke sier annet enn at lastebilprodusentene må redusere flåteutslippet med 15 % innen 2025 og med 30 % innen 2030.
Her brukes tiden mellom juli 2019 og juni 2020 som referansepunkt.
Selvfølgelig kan det fryktede Euro VII, med et de facto CO2 utslipp-forbud, komme innen 2025, men den vil innføre en helt ny historiefortelling.
Daimler Trucks har åpenbart arbeidet med vidtgående elektrifiseringsmodeller lenge. I forbindelse med den planlagte skilsmissen fra personbildivisjonen ble det åpenbart at Daimler ikke ønsker å arbeide med utvikling av nye dieselmotorgenerasjoner selv.
Fagforeningene synes dette er defensivt og foreslår at Daimler skal bli ‘the last man standing’ og selge sine dieseldrevne lastebilmotorer til andre produsenter som ikke lenger har moderne forbrenningsmotorer, men som samtidig ser at det er et marked for slike der ut.
Daimler er imidlertid så fast bestemt på å sette den gamle Cumminsavtalen ut i livet at den ble underskrevet for noen dager siden.
YrkesBil.no fortalte om planen for et halvt år siden. Den går ganske enkelt ut på at Daimler stanser all investering i utvikling av egne forbrenningsmotorer. Den virksomheten skal da overtas av Cummins som skal bygge ‘mellomstore forbrenningsmotorer, fortrinnsvis Diesel’ for Mercedes sitt globale lastebil- og buss-program.
Det er også planlagt at Cummins skal bygge en egen fabrikk i Mannheim for produksjon av slike motorer. Den skal være i virksomhet om to-tre år og bemannes blant annet av Daimleransatte som blir overflødige.
Der vil Cummins også få tilgang til det sterke underleverandør-miljøet Mercedes blir betjent av.
For Cummins betyr dette også en velkommen forlengelse av deres innsats for forbrenningsmotoren.
De kom ikke skikkelig i gang med sin egen dieselmotor før i 1933. Med dette nye pusterommet er det de beste sjanser for at Cummins vil kunne feire 100 år for egen dieselmotor.