-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Daimlers skilsmisseplaner er klare
Det blir en het høst hos Daimler. Skilsmissene står i kø. De skal skille seg fra dieselmotorer, fra sin egen lastebilavdeling og – utrolig – fra sitt eget navn som har vært der siden 1890.
Det har lenge vært kjent at Daimler planlegger å skille lastebilavdelingen ut som eget aksjeselskap – slik for eksempel Volkswagen gjorde med sitt lastebilengasjement da de skapte Traton.
Det har også lenge vært kjent at først personbilgruppen, deretter tungbil, har tatt beslutninger på å snu ryggen til forbrenningsmotoren. I hvert fall fra 2029 – om ikke før – skal forbrenning bli historie hos dem.
Men det har ikke tidligere vært kjent at Daimler-navnet skal forsvinne fra konsernet.
Det, og detaljer om de andre skilsmissene, er blitt klarere nå.
Men det har også dukket opp et spennende innspill fra fagforeningshold.
Daimler har for lengst foreslått at fremtidig utvikling og produksjon av mellomtunge dieselmotorer skal overlates til Cummins.
– For oss er dette helt uakseptabelt, sier Michael Brecht til Handelsblatt. Han er styrerepresentant for de ansatte.
Han foreslår i stedet at Daimler utvikler en ‘last man standing’ filosofi, der de fortsatt ligger i forkant på dieselmotorutvikling, men også begynner å levere til andre lastebilprodusenter.
– Sakte og sikkert forsvinner de konvensjonelle drivlinjene, sier han. – Men noen vil ha behov for slike til siste stund. Da er det bedre at vi bruker vår nåværende styrke slik at de siste kommer til oss for det de måtte trenge, enn at vi må gå til dem.
Når det gjelder å skille ut lastebildelen, er det lagt frem detaljer nå.
Daimler skal beholde 35 prosent av aksjene i det nye, rene, lastebilselskapet. Dagens aksjonærer skal få en halv lastebilaksje for hver aksje de eier i dagens konsernselskap.
Det nye selskapet skal hete Daimler Truck Holding AG, og skal få med seg en kontantbeholdning på 5 milliarder euro fra moderselskapet.
En åpenbar grunn til denne øvelsen er at ledelsen håper at det blir lettere for investorene å få øye på konsernets underliggende verdier og dermed få litt fart på aksjeverdien.
Både Daimler-sjef Ola Källenius og finanssjefen, Harald Wilhelm, er like ivrige pådrivere for denne skilsmissen.
På tross av 8,1 milliarder euro i fortjeneste første halvår, er aksjeverdien «tragisk lav» ifølge analytikere. Børsverdien er i dag ikke mer enn ca. 80 milliarder euro på tross av at kursen har steget 17 prosent siden spinoff-planene ble kjent første gang.
Men med i disse planene ligger at Daimler-sjef Ola Källenius ikke blir det lenger.
Hans selskap skal nemlig døpes om til Mercedes-Benz Group AG for virkelig å legge vekt på at det er personbilene det jobbes med. (Enda bra de ikke kaller det Smart AG.)
Martin Daum, han som vil bli sjef for den nye lastebilenheten, sier at:
– Tidligere beveget vi oss i en konvoi. Nå kan vi mye lettere planlegge våre egne ruter og velge de rutene som er best for oss.
I den kommende gruppen vil vi finne merker som Mercedes-Benz, Freightliner, Western Star, Fuso og BharatBenz.
I første halvår i år omsatte Daimler Truck med sine 100.000 medarbeidere for 18,7 milliarder euro og tjente 1,9 milliarder på det.
Aksjonærene skal stemme over forslaget på en ekstraordinær generalforsamling den 1. oktober